Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Mercedes SL

De facelift van de Mercedes SL lijkt wel een generatiewissel, zo ingrijpend werd zijn koetswerk onder handen genomen. Onderhuids is de update echter relatief beperkt.

Prijs
NB

Na een blik op de eerste foto's zou je kunnen denken dat de SL modeljaar 2008 een volledig nieuwe auto is, en geen facelift. In werkelijkheid gaat het, zoals Mercedes zelf toegeeft, om een hoofdzakelijk esthetische evolutie van de generatie die in 2001 op de markt kwam. Maar onderhuids en in het interieur van dit beestje schuilen nog andere nieuwigheden.

Als we de AMG-versies even vergeten, bestaat het gamma nog steeds uit vier motoren: de 280, de 350, de 500 en de 600. Die laatste twee evolueren niet echt, want ze leveren nog steeds respectievelijk 388 pk en 530 Nm en 517 pk en 830 Nm. Onderaan in het gamma is de 280-versie nieuw. Dat is een V6 van drie liter met 231 pk en 300 Nm. Alle motoren worden standaard geleverd met de zeventrapsautomaat 7G-Tronic, behalve de 600, die het nog moet stellen met de vijfbak, die beter overweg kan met de stortvloed aan koppel. Een andere technologische innovatie is dat de SL een tandheugel met variabele overbrenging krijgt. Het systeem centreert goed, voor een foutloze rechtuitstabiliteit, en wordt inderdaad erg direct en precies op bochtige wegen, waar je de auto millimeterprecies kunt zetten zonder met je armen te hoeven molenwieken. Erg geslaagd.

Eigenaars van de huidige SL zaten waarschijnlijk het meest te wachten op de Airscarf, een systeem dat warme lucht in de nek van de passagiers blaast via de hoofdsteunen.

Helemaal in het begin, erg lang geleden, stond SL voor ?Sehr Leicht?, later betekende het ?Sport Leicht? . Daarvan is nu amper nog sprake, met een rijklaar gewicht van minstens 1,8 ton. Boosdoeners zijn de verwachtingen op comfortvlak (en dus de uitrusting), maar ook de veiligheidsnormen... Maar met het nieuwe stuur met variabele tandheugel en de geweldige ABC-ophanging die op onvergelijkbare wijze parasitaire rolneigingen tegengaat, heeft de SL geen last van zijn overgewicht, integendeel. Hij blijft meer dan ooit een van de aangenaamste en comfortabelste auto's. De evoluties die op dit vlak zijn doorgevoerd, gaan in elk geval in de goede richting.

De volledige test van de Mercedes SL is te lezen in AutoGids 742 of in PDF (zie de links hieronder).

In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz SL

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars