Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Mercedes SL

De vorige SL was de eerste topklasseroadster die de voordelen van een coupé wist te paren aan de geneugten van een volwaardige open auto. De nieuwe generatie legt de lat op het vlak van raffinement nog hoger.

Prijs
NB

Net als de SLS AMG neemt de SL zijn toevlucht tot aluminium, al betreft het hier geen spaceframe, maar een klassieke zelfdragende structuur waarvoor ultramoderne aluminiumbewerkingstechnieken worden aangewend, met verschillende methodes voor het gieten, vormpersen of lassen. Zijn naakte kooi bestaat aldus voor 89 procent uit aluminium. Het is de eerste volledig van aluminium vervaardigde structuur die in grote oplage gebouwd wordt bij Mercedes. De SL wijdt een nieuw kofferdeksel in, dat vervaardigd is uit met vezels gemengde kunststof enerzijds en een stalen verstevigingsplaat anderzijds. In dit deksel zitten alle antennes (gps, digitale radio en gsm) volledig onzichtbaar ingewerkt. Een zeldzaamheid die het vermelden waard is, omdat het de zuiverheid van de lijnen vergroot.

De SL blijft zowel open als gesloten de comfortabelste coupé-cabriolet op de markt. Met het vouwdak dicht zijn stroomlijngeluiden even onhoorbaar als in een 'echte' topklassecoupé. De filtering van rolgeluiden is uitzonderlijk, zeker als je weet dat een aluminium kooi veel beter geluiden doorgeeft dan een stalen. Met het dak open blijven geluiden en turbulenties steeds op de achtergrond, zelfs bij hoge snelheid, voor zover je tenminste het elektrische windschot hebt uitgeklapt. Om te praten hoef je nooit je stem te verheffen. De indrukwekkende audio-installatie komt dan ook helemaal tot haar recht, zonder dat je de volumeknop moet opendraaien. Dat komt ook omdat de woofers (de twee basluidsprekers) zich in het bovenste gedeelte van de voetruimte vooraan bevinden.

Manoeuvreren is kinderspel, maar Mercedes voorziet niettemin een automatische parkeerassistent (APA). Op bochtige wegen levert de stuurinrichting de SL een levendiger rijgedrag op en lijkt het het gewicht van deze potige kerel te verdoezelen. Dit Direct Steer zou perfect zijn geweest, als het wat meer weerstand bood bij het insturen. Alles welbeschouwd maakt het systeem ons het leven net iets te gemakkelijk. De klant heeft de keuze tussen twee ophangingssystemen: één met semiactieve dempers of het hydraulische ABC (Active Body Control), maar beide filteren en dempen voorbeeldig: ook bij stevig in- en uitveren geven ze geen krimp. De foutloze structurele stijfheid van het koetswerk is de kers op de taart.

De SL blijft een echte Mercedes voor het topsegment: hij combineert een verfijning zonder weerga met prestaties van de bovenste plank. Dankzij veelvuldig gebruik van aluminium wordt alle verwennerij bovendien niet afgerekend op de weegschaal, wat dan weer het rijplezier en het verbruik positief beïnvloedt. Rest natuurlijk dat een auto met zoveel luxe en exotische materialen wel een stevig prijskaartje draagt...

U kunt de Eerste Test van de Mercedes SL nalezen in AutoGids 846 van 4/4/2012.

In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz SL

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker