Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Mercedes V-Klasse

De Viano heet opnieuw V-Klasse. Ongetwijfeld om weer wat meer afstand te nemen van Mercedes' bestelwagengamma en duidelijk te maken dat hij nu een luxueuze eenvolumer is. Of toch bijna.

Prijs
NB

De nieuwe V-Klasse recycleert gewoon de basis van de vorige Viano. Nochtans werd het geheel wel gedetailleerd herwerkt. Als superchique bestelwagen is de V-Klasse uiteraard beschikbaar in alle denkbare varianten. Het veel knapper getekende koetswerk is er met twee wielbasissen (3,20 of 3,43 meter) en drie lengtes (4,89, 5,14 of 5,37 meter), wat betekent dat de V groter is dan voordien. Die forsere buitenafmetingen hebben gelukkig geen negatief effect op de stroomlijn. Maar de grootste vooruitgang merk je in het interieur. Het is namelijk gedaan met de bestuurderspost die is geërfd van de bestelwagenversie: het nieuwe dashboard vertoont een design dat sterk is geïnspireerd op dat van de jongste A- en C-Klasse en dat van de GLA, waarvan hij ook de uitrusting overneemt. Op dat specifieke vlak neemt de V-Klasse een voorsprong van meerdere lichtjaren op zijn rivalen.

De inrichting van de Mercedes V-Klasse verschilt enorm naargelang je hem bestelt in zijn instapversie (vanaf 38.611 euro) of als Avantgarde (vanaf 45.871 euro), die deze bestelwagen omtovert tot een echte viplounge. Op die manier beleef je luxe in groep, behalve dan wanneer je het interieur wilt moduleren. De stoelen zijn namelijk bijzonder zwaar om op te tillen: een dikke 20 kilo per stuk, terwijl het eerder vermelde tafeltje 18 kilo weegt en moeilijk weg te zetten is. Onderweg heeft de V-Klasse meer het karakter van een grote eenvolumer dan van een echte bestelwagen. Natuurlijk zit je niet aan het stuur zoals in een personenwagen, maar de verstelmogelijkheden zijn voldoende uitgebreid om een comfortabele rijhouding te vinden, terwijl de auto een mooie vooruitgang boekt op de weg, waar hij dynamischer en aangenamer om te besturen blijkt dan zijn voorganger.

De V-Klasse rijdt veel aangenamer en is gevoelig luxueuzer dan de Viano en besteedt erg veel aandacht aan veiligheid, zodat hij een sensationele intrede maakt in het segment van de luxebestelwagens. De VW T5 zal inventief uit de hoek moeten komen om hem het hoofd te kunnen bieden tot zijn vernieuwing. Tot dan heeft de V-Klasse het rijk voor zich...

U kunt de Eerste Test van de Mercedes V-Klasse nalezen in AutoGids 899 van 16/4/2014.

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars