Eerste test / MG6 GT
Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad, maar MG is eindelijk terug van weggeweest. Wij reden exclusief met het eerste volledig nieuwe product van het herrezen merk: de MG6 GT.
De wedergeboorte van MG is een moeizaam proces geweest en is uiteindelijk te danken aan de Chinezen. De MG6 is ontworpen en ontwikkeld in Engeland. De eerste blik op het nieuwe model levert allesbehalve een 'wow'-ervaring op. Het koetswerk laat een verzorgde indruk na, met perfect aansluitende bumperschilden en gelijkmatige naden tussen de verschillende panelen. Het eerste wat echter opvalt in het interieur, is de middelmatige kwaliteit van de gebruikte materialen, waaronder veel hard aanvoelende kunststoffen.
Tijdens het rijden valt meteen op dat de stuurbekrachtiging goed is afgesteld. Zijn grootste verdienste is trouwens zijn uitstekende weggedrag, met een bijzonder goed afgestelde demping. Het mooie aan deze MG is bovendien dat hij nooit abrupt aanvoelt, maar soepel over wegoneffenheden walst. Kortom, het is duidelijk dat voor de afstelling van de ophanging geen moeite werd gespaard. Het rijplezier wordt verder geholpen door makkelijk doseerbare remmen en een koppelingspedaal met zachte aanslag. Ook de versnellingsbak, die helaas maar vijf verhoudingen telt, laat zich precies en via een korte en goed omlijnde schakelweg bedienen. De motor heeft een bijzonder soepel karakter, met een geleidelijke opbouw van de trekkracht.
Zowat elke autoliefhebber zal de wedergeboorte van een merk als MG toejuichen. Wel is de vraag of de 6 GT en de technisch identieke 6 Magnette de juiste modellen hiervoor zijn. Zit er echt iemand te wachten op een zoveelste gezinsberline in een al druk bezet segment? Want laten we eerlijk zijn: de MG6 GT is geen 'wow'-auto. Zijn design is verzorgd, maar braaf en zijn interieur is ruim, maar vrij banaal aangekleed. En toch heeft deze nieuwe MG enkele kwaliteiten, zoals een soepele motor en bovenal een uitstekend rijgedrag in combinatie met een goed algemeen comfort. Bovendien kost de basisversie - in Groot-Brittannië - omgerekend ongeveer 20.000 euro, wat bijzonder goed is in verhouding tot de standaarduitrusting.
U kunt de Eerste Test van de MG6 GT nalezen in AutoGids 838 van 7/12/2011.
In dit artikel : MG
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands
Tweedehandswagens in de kijker
Beoordelingen
Laatste beoordelingen van eigenaars
-
MG Marvel R 70 kWh Luxury (2022)
-
Algemene tevredenheid : 18/20
- Beoordeling eigenaar
- De 1 beoordelingen tonen
-
MG MG-TF 135 (2002)
-
Algemene tevredenheid : 18/20
- Beoordeling eigenaar
- De 3 beoordelingen tonen
-
MG MG-TF 135 Spark (2002)
-
Algemene tevredenheid : 18/20
- Beoordeling eigenaar
- De 3 beoordelingen tonen