Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Mini 5-deurs

Zes maand na de introductie van de nieuwe Mini verschijnt een klassieke vijfdeursafgeleide. Twee extra deuren voor een betere toegankelijkheid: dat niemand daar eerder aan gedacht heeft...

Prijs
NB

Om de vijfdeurshatchback te creëren konden de ontwerpers niet gewoon twee deuren toevoegen. Hij moest ook meer interieurruimte bieden achterin, evenals een volwaardige koffer. De vijfdeursberline moest immers vijf personen kunnen vervoeren, tegenover vier voor de driedeurshatchback. Daarom hebben de ingenieurs de wielbasis met 7,2 centimeter verlengd tot 2,567 meter, een winst die integraal de beenruimte van de achterpassagiers ten goede komt. Het koffervolume steeg tot 278 liter onder de hoedenplank. Dat is 67 liter meer dan in de driedeursversie. Wanneer je de leuningen van de tweedelige achterbank (60/40) neerklapt, kan dat zelfs oplopen tot 941 liter. Gesterkt door hun positionering als prestigemerk hebben de Duitse constructeurs in het algemeen en BMW in het bijzonder de neiging om eerst de meest gespierde modellen uit het gamma op de markt te brengen. Dat is dit keer echter niet het geval en dat is maar goed ook.

Sinds de driedeurshatchback werd vernieuwd, biedt Mini tal van opties die normaal zijn voorbehouden aan modellen uit hogere segmenten. De vijfdeursberline kon uiteraard niet achterblijven: adaptieve schokdemping, head-up display, actieve snelheidsregelaar, grootlichtassistent, verkeersbordherkenning, noodremhulp voor de stad, enzovoort. Ook op het vlak van connectiviteit beantwoordt hij aan de jongste normen. Eveneens van de partij is Mini Driving, dat verscheidene rijprofielen biedt. We waarderen ook de zwaardere bekrachtiging in de Sport-modus, maar voor het overige blijft de standaard MID-modus ons het best geschikt voor het dagelijkse verkeer. In deze configuratie behoudt de berline het karakteristieke rijgedrag van het merk, terwijl hij dankzij zijn langere wielbasis en aangepaste schokdemping ook meer comfort garandeert.

De Mini Hatch profiteert van zijn twee extra deuren om de toegankelijkheid en het plaatsaanbod te verbeteren, zonder echter de concurrentie te evenaren. Wel komt de extra lengte het algemene rijcomfort ten goede. De prijs: 1.000 euro meer dan de driedeursversie.

U kunt de Eerste Test van de Mini 5-deurs nalezen in AutoGids 911 van 1/10/2014.

In dit artikel : MINI, MINI Mini

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars