Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Mini Countryman Cooper S

In afwachting van de Coupé en de Roadster breidt Mini zijn gamma uit met de Countryman, een minder 'egoïstisch' model, dat echter nog altijd trendy is en zo van de bekende Mini-stijl getuigt.

Prijs
NB

In het geval van de Mini Countryman moet het 'Mini'-aspect... ruim geïnterpreteerd worden. Buiten zijn naam is er immers niets 'Mini' aan deze Countryman. Zijn afmetingen plaatsen hem namelijk eerder in de categorie van de middenklassers. Deze mutatie levert hem de titel van ruimste Mini op. Het kartgevoel dat de andere producten van het merk kenmerkt, stellen we wel op prijs, maar de ophanging van de Countryman spaart tenminste je ruggenwervels wanneer de kwaliteit van het wegdek te wensen overlaat. De stugge maar niet droge schokdemping blijkt opvallend comfortabel en houdt het koetswerk prima in bedwang, zodat het dynamische rijgedrag een Mini waardig is.

Een vaststelling die we maakten na een testrit met de Cooper S All-4, de enige versie die tijdens de presentatie beschikbaar was. Met zijn drukgevoede 1.6-benzinemotor is hij de sportiefste. Een motor die we op prijs stellen voor zijn punch, die de voortrein van een voorwielaangedreven Mini altijd moeilijk op de weg heeft kunnen overbrengen. Aan dit euvel weet de vierwielaandrijving met elektromagnetisch middendifferentieel van de Countryman (enkel verkrijgbaar als optie - voor 1.750 euro - op de versies Cooper S en Cooper D) op opmerkelijke wijze een mouw te passen. Een foutloze grip op droge ondergrond, die slechts zelden op een foutje te betrappen viel op zanderige doorsteekwegeltjes. Deze All-4 gedoopte overbrenging levert met andere woorden een echte meerwaarde op als het vermogen dat op de grond moet worden overgebracht, aanzienlijk is. Zeker als je weet dat het systeem amper 70 kilo meergewicht en een extra verbruik van slechts 0,6 l/100 km (0,5 l/100 km op de diesel) vertegenwoordigt. Tijdens onze test gaf onze boordcomputer overigens een gemiddeld verbruik weer van 10 l/100 km.

Bij Mini heeft men altijd bijzonder veel aandacht besteed aan personalisering. Met de Countryman introduceert de constructeur een gsm-interface waarmee de Apple iPhone volledig geïntegreerd kan worden. Deze toepassing omvat een webradiofunctie waarmee duizenden online radiostations beluisterd kunnen worden. Ook al konden we in Hamburg onze favoriete Belgische zenders ontvangen, toch bevindt het systeem zich nog te veel in gadgetfase en is er nog ruimte voor verbetering. We denken hierbij aan de 3G-verbinding die te zwak is om een ononderbroken geluidsstroom te verzekeren.

De liefhebbers van de kleine brit die hem tot nog toe links hebben laten liggen wegens zijn gebrek aan praktische aspecten, hebben voortaan geen excuus meer. De Countryman is minder egocentrisch en biedt zelfs een antwoord op de wensen en noden van een (klein) gezin. Sterker nog, hij doet dat in de grootse Minitraditie, met binnenruimte en comfort als toemaatje.

In dit artikel : MINI, MINI Countryman

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker