Eerste test / Nissan 370Z
Nissans "sportwagen voor het volk", de befaamde Z-reeks, wordt dit jaar veertig. Hoe kan die verjaardag beter worden gevierd dan met een nieuw model, de 370Z?
Al bij een eerste blik op het koetswerk is duidelijk dat de algemene lijn van de 350Z behouden bleef, maar dat de nieuweling veel opvallender vormgegeven is. Het krachtiger uiterlijk is mede te danken aan de liefst 10 centimeter kortere wielbasis en de fors verbrede sporen. Er werd een volledig nieuwe voorwielophanging ontwikkeld, die niet alleen lichter, maar vooral ook stijver is. En de gevolgen zijn er ook naar: de 370Z hapt inderdaad met meer enthousiasme naar de binnenkant van de bocht en voelt in het algemeen wat lichtvoetiger aan. Desondanks kan hij bij het echt stevige bochtenwerk niet verbergen dat hij toch nog een forse knaap van een sportwagen is.
Nissan vergat uiteraard niet om aan de motor te werken. De 3.5 V6 met zijn erg typische stem werd vergroot tot 3,7 liter en kreeg een zeer gesofi sticeerde nokkenasverstelling. Als gevolg daarvan is de koppelkromme veel voller en het vermogen iets hoger (331 in plaats van 313 pk), terwijl het normverbruik toch met elf procent daalde. In tegenstelling tot bij het vorige model biedt Nissan nu ook een automatische versnellingsbak met koppelomvormer aan. Die heeft zeven verhoudingen en schakelt werkelijk uit de kunst. Het enige foutje waarop we hem konden betrappen, is dat hij te gemakkelijk opschakelt wanneer je bruusk gas terugneemt.
Voor wie toch liever zelf schakelt, is er uiteraard nog steeds een manuele zesbak. Voor bestuurders die het beu zijn om hun rechtervoet in rare kronkels te wringen bij het tiphielen, bedachten de ingenieurs het Synchro Rev Control, dat automatisch tussengas geeft bij het terugschakelen. Het systeem werkt uitstekend en geeft, zoals Nissan belooft, bij elk terugschakelmanoeuvre een perfect afgewogen dotje gas. Het systeem kan met een eenvoudige druk op een knop worden uitgeschakeld.
De nieuwe 370Z blijft trouw aan Nissans Z-filosofie: veel pk's en veel rijplezier voor weinig geld. De meeste kleine ergernissen van zijn voorganger zijn aangepakt en nu is zelfs een uitstekende zeventrapsautomaat verkrijgbaar. De automatische tussengasfunctie zal voor sommigen een te hoog gadgetgehalte hebben, maar de perfecte afstelling ervan maakt dat het systeem zeker niet hinderlijk is.
In dit artikel : Nissan, Nissan 370Z
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands