Concept
De Juke-R begon zijn carrière in 2012 als een compleet van de pot gerukte versie van de koddige cross-over waarmee Nissan twee jaar eerder een nieuw marktsegment had aangeboord. De auto ontstond in het atelier van Ray Mallock Ltd, waar op een ongetwijfeld mooie dag twee Jukes en drie GT-R’s werden afgezet. Van de cocktail die hiermee werd gemixt, gingen de nekharen van elke petrolhead overeind staan.Twee exemplaren werden gebouwd. En daar wilde de Japanners het bij houden. Tot de Nissan Juke-R zijn kunnen ging demonstreren in Dubai en dat zo overtuigend deed dat de portefeuilles spontaan op de tafel werden gelegd. Waarop Nissan besloot om een kleine reeks van 23 van die matzwarte monsters te bouwen. Waarom precies 23? Omdat de cijfers 2 en 3 in het Japans worden uitgesproken als ‘ni’ en ‘san’.
Omdat een beetje waanzin ons nooit afschrikt, waren we er als de kippen bij om kennis te maken met de Juke-R 2.0 Nismo. Dat is een vernieuwde versie van Nissan’s hooligan op wielen, die wordt gebouwd om de vijfde verjaardag van de Juke te vieren en waarvan opnieuw een beperkte reeks van – alweer – 23 stuks op stapel wordt gezet. De Juke-R 2.0 is nog even matzwart als zijn voorganger, maar je herkent hem meteen aan zijn nieuwe voorbumper met grotere luchtinlaten, nodig voor de luchttoevoer voor de krachtigere motor. Dit is niet de enige retouche, want de 2.0 pronkt met meer gesculpteerde zijschorten, een achterbumper met geïntegreerde diffuser uit koolstofvezel, nieuwe koolstofvleugeltjes op de achterklep en ook nog nieuw getekende wielen. Ook het interieur werd opgewaardeerd, met nieuwe vloermatten en beter afgewerkte kuipstoelen.
Rijgedrag
Onder het dreigende koetswerk schuilt de mechaniek van de onvolprezen GT-R. Of beter gezegd, van de GT-R Nismo. Wat wil zeggen dat de Juke-R 2.0 maar eventjes 600 pk sterk is geworden, terwijl zijn maximale trekkracht van 632 naar 652 Nm is gestegen. Meer dan een simpele ‘go’ hebben we niet nodig om het gaspedaal kordaat in het tapijt te drukken, waarop de vier wielen zich vastbijten in het koude asfalt en de Nissan Juke-R 2.0 als door een katapult afgeschoten naar voor vliegt. Vliegensvlug schakelwerk via de peddels achter het stuur houdt de motor onder stoom en hoewel Nissan erg karig is met gegevens betreffende de prestaties, willen we best geloven dat deze het nog iets sneller doet dan zijn voorganger. En die spurtte al in 3,7 seconden van 0 naar 100 km/u en vervolgens verder naar een topsnelheid van ruim 270 km/u.
Sneller dan verwacht dient de eerste chicane zich aan. De remmen, ook identiek aan die van de GT-R Nismo, evenaren de efficiëntie van een uitgeworpen anker, waardoor we trager dan eigenlijk de bedoeling was door de bochten slingeren. Hoewel, slingeren? De Nissan Juke-R 2.0 stuurt strak als een gespannen snaar. De vierwielaandrijving zorgt er voor dat er zelfs bij het uitaccelereren van de volgende haarspeldbocht geen greintje gripverlies is. Ideaal om snelheid op te bouwen voor een volgende chicane, die we deze keer veel sneller insturen, wat de auto meer doet overhellen. Even voelen we de voorwielen naar grip zoeken, maar eens die gevonden is, kan het gas er opnieuw op en voelen we de achterkant mooi meesturen.
Verdict
Met zijn korte wielbasis en zijn hogere zwaartepunt zorgt de Nissan Juke-R 2.0 voor heftigere rijsensaties dan zijn donorauto. En dan hebben we het niet over de Juke, maar over de GT-R Nismo. Waar hebben we nog ergens 500.000 euro liggen?
In dit artikel : Nissan, Nissan Juke
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!