Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Nissan Juke-R

Nissan gaat een beperkte reeks bouwen van de monsterachtige Juke-R. Wij konden alvast een spelletje Gran Turismo in het echt spelen met een van de twee reeds bestaande exemplaren...

Wat oorspronkelijk kon doorgaan voor een hersenspinsel van enkele van de pot gerukte geeks, is uitgemond in een auto die tot in de puntjes is ontwikkeld door de Engelse preparateur Ray Mallock (RML). Voor ons staat de Juke-R, waarvan Nissan heeft beslist het aantal exemplaren te beperken tot 23. Waarom precies 23? De cijfers 2 en 3 worden in het Japans uitgesproken als 'ni' en 'san'. In de competitie is 23 dan ook al een hele tijd Nissans fetisjnummer. Één ding staat vast: met een prijskaartje van een half miljoen euro per stuk (we weten nog niet of dat inclusief of exclusief btw is...) zullen de constructeur en de preparateur hun kosten er wel uit halen.

We mogen twee keer drie rondjes afleggen op het erg kleine wendbaarheidscircuit Yoez in Andenne. Een snelle blik en onze eerste indrukken bevestigen ons dat Nissan en RML niet getracht hebben gewicht te besparen bij de overgang van de GT-R naar de Juke-R. De grip is ongezien voor het grondoppervlak dat de auto inneemt, met als gevolg dat de Juke-R niet zoveel spectaculairder is in beweging dan stilstaand... tenminste van buitenaf gezien. Aan het stuur is dat heel wat anders, met 550 pk en 632 Nm onder de voet. Aan zijdelingse g-krachten geen gebrek... De remmen en het stuur zijn afgesteld voor circuitgebruik. Op een trage piste is de Juke-R natuurlijk in het voordeel, al moet je er een drift met een zekere kordaatheid uitlokken.

Alles bij elkaar is de Juke-R weliswaar meer fun dan de GT-R in chicanes en scherpe bochten, maar hij is wel veel minder efficiënt en gezwind in snelle bochten. Hij lijkt ons dan ook eerder op zijn gemak in de klimwedstrijd Pikes Peak dan op de Nordschleife van de Nürburgring. Niet dat het veel uitmaakt: de enkele exemplaren die zullen worden gebouwd, komen wellicht toch terecht in de privécollecties van schatrijke verzamelaars...

U kunt de Eerste Test van de Nissan Juke R nalezen in AutoGids 856 van 22/8/2012.

In dit artikel : Nissan

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars