Eerste test / Nissan Leaf 30 kWh : Langer genieten
De Leaf is nog steeds een van de meest geslaagde zuiver elektrische modellen. Om zijn voorsprong te behouden en nog langer rijplezier te verzekeren gaf Nissan hem een nieuwe, krachtiger batterij.
Een elektrische auto kopen is nog altijd geen evidentie, want de ‘elektrosceptici’ laten hun vooroordelen (waaronder hun doorgaans overschatte mobiliteitsbehoeften) maar moeilijk varen. Om toch klanten te verleiden belooft de recente Nissan Leaf 30 kWh een grotere actieradius. De nieuwe batterijmodule heeft geen gevolgen qua vorm, afmetingen en plaatsing. Ook de invloed op het gewicht (+21 kilo) en de prestaties blijft beperkt.
- Geruststellender rijbereik
- Stille werking, zengehalte
- Uitgebreide garantie op de batterij (8 jaar)
- Comfort achterin
- Prijskaartje los van fiscale stimuli
- Weinig dynamische inborst
Het rijbereik van 250 kilometer geldt uiteraard voor de normcyclus (NEDC), maar geeft de Leaf toch een lengte voorsprong op de VW e-Golf (190 kilometer), BMW i3 (190 kilometer) en Kia Soul (212 kilometer) en stelt hem in staat het op te nemen tegen de Renault Zoé (240 kilometer). De reële winst zal eerder 40 à 50 kilometer bedragen, met een rijbereik van 190 tot 200 kilometer tegenover 140 à 150 kilometer voor de Leaf 24 kWh. Verder wijdt de Leaf 30 kWh een nieuw infotainmentsysteem in, Nissan Connect EV, uitgebreid met nieuwe functies en apps.
In dit artikel : Nissan, Nissan Leaf
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands