Wat er verandert
De tweede generatie van de Nissan Leaf kwam in 2018 op de markt en kreeg intussen alweer een update, met de komst van een zogenoemde ‘e+’-variant. Tegenover de basisversie kan die rekenen op een grotere batterijcapaciteit, een krachtigere motor en snellere oplaadmogelijkheden. Factoren die noodzakelijk zijn om opgewassen te blijven tegen de groeiende en sterkere elektrische concurrentie die zich dezer dagen aandient.
Het ‘Intelligent Power’-batterijpakket van 62 kWh in de Leaf e+ bestaat uit 288 cellen in plaats van de 192 cellen van het 40 kWh-batterijpakket (dat trouwens nog altijd leverbaar is). Door die extra cellen en een 25 procent hogere energiedichtheid stijgt de capaciteit met 55 procent, waardoor het rijbereik met 40 procent toeneemt en nu 385 kilometer bedraagt (volgens de WLTP-cyclus). Mooi daarbij is dat de Nissan-ingenieurs het grote batterijpakket keurig wisten in te passen in de bestaande ruimte onder de vloer, waardoor geen laad- of zitruimte verloren ging en je nog altijd over een ruime koffer van 400 liter beschikt.
Hoe hij rijdt
Het grotere aantal cellen levert wel een meergewicht van zo’n 50 kilogram op, maar dat wordt gecompenseerd door de krachtiger elektromotor in de Leaf e+: 217 pk, tegenover ‘maar’ 150 pk in de basisversie. Tegelijk steeg ook de koppelwaarde van 320 naar 340 Nm. Het resultaat is dat de elektrische hatchback nog iets vinniger uit de startblokken schiet, met een sprint van 0 tot 100 km/u in 6,9 seconden. Dat is een volle seconde sneller dan de 40 kWh-versie, die nochtans ook al niet van de sloomste is als het verkeerslicht op groen springt.
Een van de topsnufjes in deze Leaf is het e-Pedal, dat het zogenoemde one pedal driving mogelijk maakt: versnellen, remmen en zelfs stoppen doe je allemaal met één pedaal (al blijft er natuurlijk ook een rempedaal aanwezig). Aanvankelijk is het even wennen, maar al gauw merk je dat dit concept inderdaad een relaxtere rijstijl in de hand werkt. Door de druk op het ‘gaspedaal’ te laten variëren regel je eenvoudig het tempo van de auto, zonder dat je telkens je rechtervoet van het gaspedaal naar het rempedaal (en omgekeerd) hoeft te verplaatsen.
De Leaf e+ rijdt vlot en gezwind, maar mist toch wat rijdynamiek en stuurprecisie als je vlotter de hoek om wilt gaan. De feedback van de voortrein is niet zeer direct en bij lastwissels voel je de ophanging soms lichtjes pompen. Goed, dit is natuurlijk geen sportieve wagen, maar toch… Een ander minpuntje is het windgeruis rond de raamstijlen op de autosnelweg, dat de rust binnen in de auto een beetje verstoort.
Ons verdict
Zijn 60 kWh-batterijpakket geeft de Nissan Leaf e+ een onmiskenbare meerwaarde op het vlak van prestaties, rijbereik en laadmogelijkheden. De keerzijde is dat er aan deze variant een zeer stevig prijskaartje vasthangt: 45.000 euro voor de N-Connecta-uitvoering en zelfs 47.100 euro voor de Tekna, waarop wel meteen de fileassistent ProPilot zit.
- Aantrekkelijk rijbereik
- Snellaadmogelijkheid
- Sterke prestaties
- Weinig dynamisch rijgedrag
- Windgeruis
- Stevige prijs
In dit artikel : Nissan, Nissan Leaf