Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Nissan Leaf

De Nissan Leaf was op onze markt een pionier onder de moderne elektrische auto's. Amper twee jaar na zijn lancering ondergaat hij nu enkele evoluties die vooral zijn rijbereik vergroten.

Prijs
NB

Met een beloofd rijbereik van 175 kilometer voldeed de 'oude' Leaf al ruimschoots aan de behoeften van de Europese automobilisten, van wie een overgrote meerderheid (80 procent) minder dan 100 kilometer per dag aflegt. Nissan heeft niettemin geprobeerd om dat theoretische rijbereik te vergroten, tot... 199 kilometer. Eéntje meer en een psychologische kaap was gerond. Om het rijbereik van een elektrische auto te doen toenemen bestaan er twee mogelijkheden: de batterijen vergroten, met een hoger gewicht als gevolg, of het verbruik terugdringen. De Japanners kozen voor die laatste oplossing.

De technische evoluties beperken zich niet tot de auto's zelf, maar hebben ook betrekking op de wijze waarop de batterijen worden opgeladen. De Leaf was al compatibel met snellaadpalen en gewone stopcontacten, en kan nu ook als optie worden uitgerust met een geïntegreerde lader van 6,6 kWh, die de laadtijd aan een zuil met 32 ampère met de helft inkort (tot ongeveer 4 uur). Alle Leafs voor de Europese markt worden gebouwd in de Britse fabriek in Sunderland. Daardoor was het voor het Nissan Technical Centre Europe in Cranfield mogelijk om de afstelling van het onderstel aan te passen aan de Europese smaak. De Leaf biedt voortaan een steviger wegcontact, waarbij koetswerkbewegingen beter onder controle worden gehouden zonder daarom het comfort te schaden.

De Nissan Leaf, die al erg uitgekiend was, wint nog aan aantrekkingskracht dankzij zijn grotere rijbereik en zijn rijkere palet aan uitrustingsniveaus. Op de weg heeft deze elektrische berline zijn rivalen met hybride of klassieke aandrijving niets meer te benijden... Anderzijds blijft de oplaadinfrastructuur in België nog te schaars. De optionele geïntegreerde lader om de laadtijd te verkorten is dus onmisbaar om dagelijkse laadbeurten te vergemakkelijken.

U kunt de Eerste Test van de Nissan Leaf nalezen in AutoGids 874 van 30/4/2013.

In dit artikel : Nissan, Nissan Leaf

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker