De nieuwe motor heet 1.2 DIG-S, voor Direct Injection Gasoline-Supercharged. De 98 pk vermogen en de 142 Nm koppel resulteren in een top van 180 km/h en 0 tot 100 km/h in 11,3 seconden, terwijl het gemiddelde normverbruik 4,1 l/100 km bedraagt, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 95 g/km. Dat zijn tenminste de cijfers voor de versie met handgeschakelde versnellingsbak. In zijn meer luxueuze versies met alle toeters en bellen stoot de Micra DIG-S een paar gram meer uit, maar hij blijft altijd onder de 100 g/km.
We konden de nieuwe Micra-versie eventjes aan de tand voelen in de omgeving van Berlijn (Potsdam) en waren direct onder de indruk van de moeiteloosheid waarmee de nieuwe krachtbron de kleine Nissan voortbeweegt. Dat karakter zet aan tot een behoorlijk coole rijstijl die uiteraard het verbruik optimaliseert, zonder daarom de prestaties te benadelen: het kleine motortje blijkt altijd voldoende kracht voorhanden te hebben om vlot mee te komen met het verkeer. De koppelopbouw geeft niet de duw in de rug van sommige turbomodellen, maar is wel zeer geleidelijk en lineair, van onderen uit.
Nissan zegt dat het met de 1.2 DIG-S geen diesel meer nodig heeft en dat is ook zo. Kijken we naar het prijskaartje, dan kost al die gesofisticeerde technologie ook even veel als een goede diesel. Zo lang de Belgische staat nog gul blijft met overheidspremies voor lage CO2-uitstoot, zit de DIG-S versie echter gebeiteld: in plaats van de drie procent korting op een normale Micra 1.2 (357 euro) krijg je hier vijftien procent of 2.130 euro, wat het verschil tussen beide reduceert tot 527 euro in de Visia-basisversie, terwijl de DIG-S in de luxueuzere uitvoeringen (Acenta en Tekna) zelfs 230 tot 536 euro minder duur wordt. Allen daarheen.
In dit artikel : Nissan, Nissan Micra