Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Nissan Micra 1.0 IG-T: Nieuwe kleintjes

De Micra krijgt de eer twee nieuwe drukgevoede eenliter-driecilinders te introduceren. De IG-T van 100 pk vervangt de 0.9 van 90 pk, de 1.0 DIG-T is een 1.3 DIG-T met een cilinder minder...

Prijs
NB

Het concept

De Micra heeft er al een stevige carrière opzitten. Na een bescheiden debuut op het Oude Continent kreeg zijn naambekendheid in 1993 een flinke boost toen de tweede generatie aan de haal ging met de titel van Auto van het Jaar. We herinneren ons ook nog de derde generatie met zijn bolle look, die de verdienste had dat hij zowel jongeren als ‘meer ervaren’ bestuurders wist aan te spreken. Na een wat fletsere vierde generatie heeft de huidige, vijfde Micra heeft weer heel wat troeven in huis. Zo wist hij het met zijn hedendaagse design in 2017 zelfs tot de finaleronde van de Auto van het Jaar-verkiezing te brengen.

Wat er verandert

De huidige Micra is nog maar twee jaar op de markt, en dus is het nog te vroeg voor een uiterlijke facelift, maar de ingenieurs van de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi hebben wel een krachtigere motor onder zijn kap gestopt. Naast de atmosferische 1.0-benzinemotor met 71 pk en de 1.461 cc grote en 90 pk sterke diesel pakt Nissan nu uit met een 1.0 IG-T 100, die de 0.9 IG-T van 90 pk komt aflossen. In combinatie met de manuele versnellingsbak mikt deze versie op zo’n 80 procent van de Micra-verkoop in België. En inderdaad, deze aandrijflijn heeft heel wat in zijn mars…

De ietwat makke driepitters die ondanks hun bijna irritante sound zo’n twee decennia geleden furore maakten op het Oude Continent, behoren intussen tot een ver verleden. Getuige de 999 cc-motor die de ingenieurs van de Alliantie uit hun mouw toverden. Deze driepitter biedt dankzij drukvoeding knappe prestaties voor zijn cilinderinhoud. De Micra is overigens het eerste model van de Alliantie dat wordt uitgerust met deze kleine krachtbron. We kunnen ons evenwel voorstellen dat hij binnenkort ook zijn opwachting zal maken in de Juke en – misschien – de Qashqai.

Deze 1.0 IG-T is een tiental pk krachtiger dan de 0.9 die hij komt vervangen, en beschikt ook over 20 Nm meer koppel. Maar minstens even belangrijk is dat hij ook nog eens zuiniger is dan zijn voorganger: 0,6 tot 0,7 l/100 km volgens de NEDC 2.0-waarden. Vandaar dat ook zijn CO2-uitstoot daalde, met 13 tot 15 g/km naargelang van de uitrustingsversie. Uiteraard beantwoordt hij aan de geldende Euro 6d-Temp-uitstootnorm.).

Hoe hij rijdt

Aan het stuur van de Micra 1.0 IG-T 100 kom je helemaal tot rust. Niet alleen de aangename prestaties van de drukgevoede driecilinder, maar ook zijn compacte afmetingen maken er een ideale stadswagen van. Maar deze compacte vijfdeurs draait ook zijn hand niet om voor lange snelwegtrajecten, waar hij bestuurder en passagiers zeker niet martelt. Die zenfilosofie indachtig zal de bestuurder deze Micra waarschijnlijk het best naar waarde weten te schatten met de Xtronic-automaat.

Op ons regelmatig geconstipeerde wegennet en in onze drukke steden is die continu variabele transmissie (CVT) een ode aan de rust. Met zijn perfecte ‘spreiding’ weet deze bak het vermogen tot in de perfectie te verdelen. Daarvoor is deze CVT voorzien van een intelligente sturing die rekening houdt met tal van parameters (D-Step in Nissan-jargon). De Xtronic zou ook sneller terugschakelen dan een klassieke CVT en bijdragen tot een lager verbruik (5,0 l/100 km gemengd volgens de officiële NEDC 2.0-cijfers).

Budget

Het hele gamma van de nieuwe Micra IG-T, zowel de 100 pk-versie (met handgeschakelde versnellingsbak of CVT) als de variant met 117 pk, is verkrijgbaar met vijf uitrustingsniveaus. De prijzen variëren van 16.840 euro voor de IG-T 100 Visia tot 21.490 euro voor de 117 pk-versie in Tekna-livrei.

Ons verdict

In het immer boeiende B-segment, waarin de concurrentie dermate woedt dat je maar beter niet op je lauweren rust, neemt de Nissan Micra een perfecte vlucht vooruit dankzij een motorversie die even zuinig is als performant. De nieuwe 1.0 IG-T is bijzonder geslaagd, vooral in combinatie met de continu variabele transmissie XTronic. Hiermee worden de files minder zwaar om te dragen en is het zelfs genieten op bochtige wegen. Kortom: dit is een politiek correcte auto die de bestuurder nog rijplezier gunt…

  • Aangename IG-T-motor
  • Perfect gespreide XTronic-transmissie
  • Nauwkeurige en efficiënte voortrein
  • Lichte inertie 1.0 DIG-T
  • Geluiddemping kan beter
  • Binnenruimte

In dit artikel : Nissan, Nissan Micra

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker