Eerste test / Nissan Pathfinder & Navara
Halverwege in hun carrière ondergaan de Nissan pathfinder en Navara een facelift, waarbij de uitrusting wordt gemoderniseerd en verfijnd. Tegelijk winnen deze werkpaarden flink wat pk's.
Het vergt een geoefend oog om de gefacelifte versies van de Pathfinder en Navara te herkennen. De grootste evoluties zijn onder de motorkap te vinden. Zo werd het rendement van de 2.5 dCi verbeterd, terwijl het aanbod werd uitgebreid met de V6-diesel van drie liter die recent door de alliantie Renault-Nissan werd ontwikkeld, een motor die overigens ook al verkrijgbaar is in de Renault Laguna. Overigens zou deze motor binnenkort ook moeten dienstdoen in de Europese modellen van het Infiniti-gamma.
Onze eerste kennismaking met de gefacelifte Navara en Pathfinder bevestigt ruimschoots de geleverde inspanningen: het interieur sluit nu perfect aan bij dat van een SUV, terwijl de verbeterde steun van de stoelen het zitcomfort duidelijk vergroot. Maar er is nog beter nieuws: de krachtige V6-diesel versterkt de voorsprong die de Navara al had op zijn rivalen. Het beschikbare koppel levert prestaties en een rijplezier van de bovenste plank op die de utilitaire roeping van deze pick-up helemaal doen vergeten. De enige schaduw komt van de zeventrapsautomaat, die veel te traag reageert wanneer je de cavalerie aanspreekt, terwijl ook de schakelbewegingen zelf niet echt snel verlopen. Jammer, want de wegprestaties van de Navara zijn ronduit verbazend, net zoals de geluiddemping.
Met een hele reeks wijzigingen is Nissan erin geslaagd om zijn Navara en pathfinder naar een onverwacht niveau te tillen. Deze uitgesproken werkpaarden met hun inschakelbare vierwielaandrijving en hun hoge sleepvermogen (3,5 ton voor de Pathfinder en 3 ton voor de Navara) evenaren nu ook - en met veel overtuiging - het algemene comfort van een goede softroader. Een betere metamorfose is niet denkbaar...
In dit artikel : Nissan, Nissan Navara , Nissan Pathfinder
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands