De eerste generatie van de Nissan Qasqhai werd in 2007 gepresenteerd als de vervanger van de Almera, het niet meteen succesvolle model waarmee Nissan aanwezig was in de toen dominante klasse van de Volkswagen Golf. Een wel erg wilde gok, want hoe zou een compacte cross-over ooit vergelijkbare verkoopvolumes kunnen halen? Inmiddels weten we beter en draagt de Nissan Qashqai zijn bijnaam als "cash cow" met gepaste trots.
Als pionier heb je het rijk even voor jou alleen, maar om die voorsprong vast te houden, heb je meer nodig dan enkel een slim concept en een leuke uitwerking. Al gauw kwamen er kapers op de kust die mee kwamen knagen aan de snelgroeiende SUV-koek. Tot de markt dan toch verzadigd geraakte en er gevochten moet worden voor elke turf grond. Ook de tweede generatie van de Nissan Qashqai wist een heleboel klanten te verleiden, maar de leiderspositie was hij kwijt. Dat hoopt nummer drie recht te zetten door de gekende ingrediënten te kruiden met een flinke dosis technologie.
Koetswerk en afmetingen
Hoewel het koetswerk volledig nieuw is, heb je aan een oogopslag genoeg om te zien dat het een Nissan Qashqai is. De SUV groeit een tikkeltje in vergelijking met zijn voorganger en krijgt een scherper gesneden lijnenspel, maar aan de proporties wordt niet geraakt.
Uit de boemerangvormige koplampen, de in het koetswerk gestanste Qashqai-benaming en de aerodynamische elementen op de voorbumper en op de flanken achteraan spreekt oog voor detail, verder valt vooral het rustige en evenwichtige ontwerp op. Zeker in vergelijking met een directe concurrent zoals de wilder gelijnde en met allerlei designfratsen getooide Hyundai Tucson.
>>> lengte: 4429, breedte: 1838, hoogte: 1635 mm, gewicht: 1405 kg
Interieur en kofferruimte
De ergonomie en de aankleding van het interieur overtuigen meteen, maar de vormgeving van het dashboard houdt het wel opvallend ingetogen. Alsof Nissan de bestaande Qasqhai-eigenaars vooral niet tegen de borst wil stuiten. Je kijkt op een digitale tellerpartij met verschillende lay-outs, centraal prijkt een goed zichtbare en met fysieke toetsen getooide multimediamodule. Optioneel is er een uitstekend head-updisplay dat je enkel informeert als het echt nodig is en dus niet voortdurend je gezichtsveld verstoort met hippe kleurtjes en icoontjes.
Het snelle infotainmentsysteem is overzichtelijk en de bediening kruipt meteen in je vingers, maar de mogelijkheden zijn maar gemiddeld. Meer dan voldoende voor de gemiddelde familievader en - moeder, technerds blijven evenwel een beetje op hun honger. Een klassiek euvel dat nog steeds niet opgelost geraakt lijkt: de zittingen van de voorstoelen blijven aan de korte kant. Verder maakt het interieur een stijlvolle indruk, wat Nissan verleidt tot de omschrijving premium… een term die inmiddels zo hol is dat je er je hele hebben en houden in kwijt kunt.
Over ruimte gesproken: de extra centimeters die de nieuwe Qashqai zowel in de lengte als in de breedte en de hoogte krijgt, vertalen zich vooral in extra bewegingsruimte voor de passagiers en extra laadvolume voor de bagage. De hoofdruimte achterin lijdt wat onder de duikende daklijn, waardoor de kruin van volwassen passagiers snel tegen het dak schuurt. De koffer bedraagt nu 479 liter, een winst van bijna 50 liter ten opzichte van de vorige generatie. De laadvloer beschikt over een variabele hoogte en kun je ook gedeeltelijk rechtop zetten om het schuiven van spulletjes te beperken. Wie extra ruimte nodig heeft en toch een Nissan wil, wacht beter op de loop 2022 debuterende X-Trail.
Specificaties en prestaties
De Nissan Qashqai debuteert met een hybride aandrijfgeheel dat verkrijgbaar is in twee vermogensvarianten. Het gaat om een mildhybride set-up op 12 volt die ervoor zorgt dat het normverbruik en de daaraan gekoppelde CO2-emissies met 4% afnemen. Als basis dient de 1,3 liter grote turbobenzine van Renault, die zijn vermogen en koppel op de voorwielen zet via een manuele zesversnellingsbak. De krachtigste Qashqai kan je ook bestellen met een continu variabele transmissie die Nissan Xtronic noemt, later wordt het gamma verder uitgebreid met een vierwielaangedreven variant.
De instapversie van de 1.3 DIG-T is 140 pk en 240 Nm sterk, sprint in 10,2 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 196 km/u. De topversie zet daar 158 pk en 270 Nm tegenover, waardoor die Nissan Qashqai iets sneller accelereert en wat sneller rijdt. Het gemiddelde normverbruik bedraagt 6,3 liter per 100 kilometer, wat zich vertaalt in een CO2-uitstoot van ongeveer 143 gram per kilometer (afhankelijk van de uitrusting, de versnellingsbak en de aandrijving).
De drukgevoede vierpitter draait opvallend soepel en stil, maar die serene werking wordt wat verstoord door de vraag tot schakelen. Onderin geeft het blokje niet meteen thuis, waardoor je veelvuldig met de pook van de manuele zesbak moet roeren om de vaart erin te houden. Die versnellingsbak verandert netjes en gedecideerd van verzet, toch zou een automatische optie extra rijcomfort opleveren. Maar de Xtronic-transmissie kun je enkel combineren met de 158 pk-variant.
Rijbereik en opladen
Jawel, er komt een hybride. Maar eentje van het alternatieve type. In 2022 verwelkomt het gamma de Nissan Qashqai E-Power, die over een 1,5-literkrachtbron beschikt die als range extender fungeert voor de verder volledig elektrische aandrijflijn. De benzinemotor drijft de wielen nooit direct aan, maar dient enkel om de batterijen op te laden.
Het grootste voordeel van dit systeem: geen gedoe met laadkabels en -stations, want je tankt gewoon benzine wanneer zowel het accupakket als de brandstoftank leeg zijn. Maar die E-Power heeft nog wel een CO2-uitstoot die hoger ligt dan die van de plug-inhybride of elektrische concurrentie.
Nu heeft de Japanse constructeur wel een antwoord klaar op EV’s zoals de Mercedes EQA, Volkswagen ID.4 en de Volvo XC40 P8 Recharge, want met de Nissan Ariya verwelkomt het gamma een 100% elektrische SUV. Toch als de chiptekorten opgelost geraken, want die hinderen de productie en duwen de lanceerdatum steeds verder achteruit.
Rijgedrag
De Nissan Qashqai is het eerste model van de Alliantie Renault-Nissan die op het vernieuwde CMF-C-platform bouwt, verkrijgbaar in twee verschillende configuraties voor de achterophanging. De voorwielaangedreven versies met een velgenmaat van maximum 19 duim gebruiken een torsieas, de varianten met 20-duimers en vierwielaandrijving krijgen een multilinkconstructie. Het koetswerk weegt ongeveer 60 kilogram minder dan voorheen, kilo’s die we vooral op het conto van het gul gebruikte aluminium kunnen schrijven. Dat wil niet zeggen dat de Nissan minder zwaar is dan zijn voorganger; de extra luxe en extra rijsystemen wegen immers door.
Nissan belooft een sterk verbeterde rijdynamiek en staaft die claims met een 48% stijvere koetswerkstructuur en een volledig herwerkte stuurinrichting met een directere overbrengingsverhouding. Veel feedback biedt dat nieuwe stuur niet, maar de aangepaste afstelling past wel bij het de wat strakkere rijdynamiek van deze SUV. Maak er geen sportwagen van, want comfort kreeg hoe dan ook voorrang op hoge bochtensnelheden. En maar goed ook, gezien het familiale karakter van dit soort wagens. Het koetswerk gaat nog steeds wat hangen bij het nemen van bochten en geleidelijk onderstuur kondigt netjes aan dat de gripgrenzen bereikt zijn, waarna de elektronische rijhulpsystemen een handje komen toesteken.
Belgische prijs en versies Nissan Qashqai
De derde generatie van de Nissan Qashqai kost minstens 28.500 euro, een bedrag waarvoor je de 1.3 DIG-T 140 hebt in het uitrustingsniveau Visia. De standaarduitrusting telt een heleboel veiligheidssystemen, maar doet het wel met kleinere displays voor het instrumentarium en de multimediamodule. Bovendien staat de SUV dan op stalen 17-duimvelgen. Na Visia volgen de uitrustingslijnen Acenta, N-Connecta en Tekna, de 1.3 DIG-T 158 kun je ook bestellen als Tekna Plus. Dan komt het dak in een contrasterende kleur en zijn dakrails standaard, net zoals de lichtmetalen 20-duimers en het lederen interieur met verwarmbare massagezetels. Maar dan ben je wel al 41.900 euro kwijt.
De automatische Xtronic-versnellingsbak kost je 2.200 euro extra, voor de vierwielaandrijving leg je 2.000 euro op. Maar die opties zijn wel niet beschikbaar op elke variant en bij elk uitrustingsniveau van de nieuwe Nissan Qashqai.
Nissan Qashqai -verdict AutoGids
De derde generatie is geen fundementeel andere Nissan Qashqai dan zijn voorgangers, want het concept staat nog steeds als een huis. Het is de algemene coherentie van de verschillende onderdelen die indruk maakt, niet een specifieke eigenschap op zich. En dat zou moeten volstaan om het succes van deze SUV te bestendigen. Alleen het beperkte motoraanbod zou hem parten kunnen spelen, want daar houdt de concurrentie een voordeel.
Bekijk ook onze video van de Nissan Qashqai
Verwante testen
25-03-2022
7In dit artikel : Nissan, Nissan Qashqai
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!