Met zijn ietwat aparte esthetiek heeft de Qashqai snel heel wat klanten doen overlopen van traditionele compacte berlines en stond hij als het ware aan de wieg van een nieuw segment, dat van de cross-overs. Vandaag ondergaan de twee Qashqai-modellen een opfrisbeurt die hen weer helemaal up-to-date maakt. Het platform bleef ongewijzigd, maar de nieuwe afstelling van de ophanging en het grotere bereik van de schokdempers moeten de filtering ten goede komen, zonder de bekende dynamische kwaliteiten te ondermijnen - het elektrische stuur wordt trouwens sterker bekrachtigd, zodat je minder inspanningen hoeft te doen. De Qashqai was al een goede leerling op het vlak van de geluiddemping en blijft vooruitgang boeken.
Onder de kap vinden we het bekende motorenpalet terug: de 1.6- en 2.0-benzine en de 1.5 en 2.0 dCi, die twee of vier wielen aandrijven. De tweeliters kunnen gekoppeld worden aan een CVT-bak voor de benzine en een automaat met zes versnellingen voor de diesel. De nieuwigheid betreft de ecologische versie 'Pure Drive'. Die wordt aangedreven door de 1.5 dCi, die zijn CO2-uitstoot terugdringt van 135 tot 129 g/km door een langere spreiding van de versnellingsbak, banden met lage rolweerstand, specifieke wieldoppen en afdekkappen op de plaats waar anders de mistlichten zitten. Het resultaat is bemoedigend, maar onvoldoende om aanspraak te maken op een ecokorting van de overheid. Zelfs bedrijven doen in dit geval geen fiscaal voordeel, want de aftrekbaarheid bedraagt voor beide versies 75 procent.
De Qashqai evolueert op een aantal punten om bij te blijven in zijn segment en zijn leidersplaats te consolideren. Maar de versie 'Pure Drive' heeft in ons land weinig zin: ze is duurder zonder dat daar enige vorm van overheidskorting tegenover staat. Een gemiste kans...
In dit artikel : Nissan, Nissan Qashqai