Eerste test / Nissan Qashqai
Behouden wat kan, verbeteren waar nodig, zo kun je de opdracht omschrijven die de ingenieurs meekregen voor de nieuwe Qashqai, een opvolger die wil bevestigen als best verkochte Nissan ooit.
Designmatig is de auto niet echt van look veranderd, maar de vormgeving werd meer uitgesproken, minder SUV ook. De nieuwe Qashqai is een ietsje langer (zo'n 5 centimeter), breder (2 centimeter) en ook lager (1,5 centimeter) dan zijn voorganger. Visueel valt het duidelijkere V-profiel op dat vertrekt vanuit het radiatorrooster en het hele vooraanzicht kenmerkt. Op het vlak van rijhulpsystemen en andere technologische snufjes heeft Nissan van zijn nieuweling duidelijk het neusje van de zalm willen maken in zijn categorie. Tijdens die presentatie konden we rijden met drie motorversies.
De basisdieselmotor kon ons bekoren met zijn stille werking, zijn behoorlijke vermogen en dito prestaties en zijn soepele werking, terwijl hij geenszins last bleek te hebben van het toch relatief hoge gewicht van de Qashqai en het mogelijk maakte om vlot doorheen het verkeer te laveren. Diezelfde soepelheid legde ook de kleine drukgevoede 1.2 op benzine aan de dag, met dat verschil dat het wel iets meer schakelen vergde (minder koppel) om de auto vloeiend in het verkeer te integreren. De derde motor die we mochten uitproberen, was de 1.6 dCi, in dit geval gekoppeld aan de X-Tronic-overbrenging, de continu variabele transmissie waarin de mensen van Nissan heel wat Latijn hebben gestoken om hem dan toch geliefd te maken bij het gewone autopubliek. Zo merk je bij het optrekken wel degelijk de virtuele stappen die werden ingebouwd naar analogie van een gewone automaat.
Nissan heeft er alles aan gedaan om zijn bestseller een mooi tweede leven te laten aanvatten. Niet te veel veranderingen opdat de klanten die voor een dergelijke auto vallen (waaronder zowat de helft vrouwen), zich zeker niet ontheemd zouden voelen, maar zowat alles werd wat beter in elkaar gepast en is wat luxueuzer en comfortabeler, terwijl op het gebied van rijhulpsystemen en connectiviteit een grote stap vooruit werd gezet. Als Nissan ook de prijzen onder controle blijft houden, zit niks in de weg om van de Qashqai II een nieuw verkoopsucces te maken.
U kunt de Eerste Test van de Nissan Qashqai nalezen in AutoGids 892 van 10/1/2014.
In dit artikel : Nissan, Nissan Qashqai
Tests
Onze tests
De concurrenten
Citroën C4 Aircross 1.6 HDi 115 S&S MAN Exclusive 4WD
KIA Sportage 5d 1.6 CRDi 48V 6iMT GT Line
Mitsubishi ASX 1.6 Di-D Instyle 4WD
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands
Tweedehandswagens in de kijker
Beoordelingen
Laatste beoordelingen van eigenaars
-
Nissan Qashqai dCi 150 Tekna (2019)
-
Algemene tevredenheid : 13.75/20
- Beoordeling eigenaar
- De 4 beoordelingen tonen
-
Nissan Qashqai dCi 150 Tekna (2019)
-
Algemene tevredenheid : 13.75/20
- Beoordeling eigenaar
- De 4 beoordelingen tonen
-
Nissan Qashqai dCi 150 Tekna (2019)
-
Algemene tevredenheid : 13.75/20
- Beoordeling eigenaar
- De 4 beoordelingen tonen