Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Opel Astra 1.2T 130 Sports Tourer: Warmhoudertje

Geschreven door Yeelen Möller op

Opel heeft zijn Astra subtiel vernieuwd, met als grootste verschil een nieuwe motorengamma onder de motorkap. Is het genoeg om de Astra nog een paar jaar relevant te houden, tot als de volledig nieuwe generatie komt?

Het concept

De Astra is het tweede belangrijkste model voor Opel, na de Corsa. En ook na de SUV-boom schat Opel in dat de compacte middenklassers het tweede belangrijkste segment zullen zijn, waardoor ze dit type wagen niet in de steek mogen laten. Er is echter een probleem: Opel is al een tijdje onderdeel van de PSA-groep, maar de Astra is nog een GM-product. Voor de facelift mogen er dus geen PSA-onderdelen worden gebruikt, terwijl het nog te vroeg is voor de volledig nieuwe generatie op basis van de (volgende generatie) Peugeot 308. Die zou al over twee jaar kunnen verschijnen. Opel heeft dus voor een subtiele facelift gekozen, net genoeg om de Astra up-to-date te brengen en de plek warm te houden voor de nieuwe generatie.

Wat er verandert

De uiterlijke wijzigingen zijn dus heel erg gering: er is een nieuwe grille met ‘vleugeltjes’ aan weerszijden van het logo, de voorbumper is hertekend, er zit meer chroom in de koplampen voor een "beter kwaliteitsgevoel" en aan de achterruit vinden we aerodynamische elementen terug voor een verbeterde stroomlijn. Daarnaast kan de grille ook sluiten en is de onderzijde vlakker gemaakt, waardoor de stroomlijn (Cd) van 0,28 naar 0,26 gaat. De Sports Tourer haalt zelfs 0,255. En dat is gunstig voor het verbruik en dus de CO2-uitstoot.

De CO2-uitstoot verlagen was prioriteit nummer één voor Opel, want het bedrijf wil koste wat het kost zijn vlootgemiddelde onder de Europees opgelegde 95 g/km krijgen tegen 2021 om boetes te vermijden. Daarom hebben de ingenieurs in Rüsselsheim drie nieuwe driecilinders ontwikkeld: een 1.2T benzine (110, 130 of 145 pk), een 1.4T benzine (145 pk) en een 1.5D diesel (105 of 122 pk). Het zijn dus geen PSA-motoren, ondanks de vergelijkbare cilinderinhoud.

De 1.2T is steeds gekoppeld aan een manuele zesbak, maar de 1.4T geniet van een nieuwe CVT-automaat (of traploze automaat). Die is geprogrammeerd om bij hoge toerentallen verschillende overbrengingen te simuleren, om meer het gevoel te hebben dat je accelereert. De krachtigste 1.5D laat zich ook koppelen aan een nieuwe 9-trapsautomaat. Alle motoren met een manuele versnellingsbak halen uitstootcijfers van minder dan 100 g CO2/km en ze zijn bovendien al Euro 6d-gehomologeerd.

Tenslotte heeft het interieur ook een digitale opfrisbeurt gekregen. Het infotainmentsysteem is vernieuwd en toont zich nu via een 8 inch aanraakscherm dat sneller zou moeten reageren. Ook nieuw is de digitale snelheidsmeter, die tussen een analoge toerenteller en andere meters wordt geplaatst en diverse functies kan weergeven. Daarnaast zijn er nu opties als inductieladen voor smartphones en een Bose-audiosysteem te bestellen.

Hoe het rijdt

De nieuwe 1.2T met 130 pk toont zich een goede metgezel voor de Astra, ook als grotere Sports Tourer. Onder volle belasting hoor je het typische geluid van een driecilinder, maar aan kruissnelheid is het blok fluisterstil. Zijn vermogen geeft hem ook voldoende pit om vlot mee te komen met het verkeer, er is ook amper vertraging te bekennen van de turbolader. Het is dus een soepele motor, maar de versnellingsbak gooit een beetje roet in het eten: de manuele zesbak kent te lange verhoudingen, waardoor je het gevoel hebt dat het traag vooruit gaat. En in de heuvels of bergen, waar we de Astra konden testen, moet je dus iets te vaak terugschakelen naar de tweede versnelling om vooruitgang te boeken.

Opel zegt ook gewerkt te hebben aan de stabiliteit van de Astra, wat zich duidelijk laat merken. De break (maar ook de berlineversie) laat zich perfect controleren in de bochten en toont geen tikkeltje nervositeit op de snelweg. De besturing is direct, misschien zelfs een beetje té. Het optionele sportchassis is volgens ons dan ook geen nuttige optie. Beter investeer je in de vele snufjes die je kan krijgen in de Astra, zoals verwarmde én geventileerde zetels, zelfs met massagefunctie, en het Bose-audiosysteem.

Budget

De vernieuwde Opel Astra is te krijgen vanaf 20.400 euro, of 21.300 euro als Sports Tourer. Dan krijg je een 1.2T met 110 pk en een manuele zesbak, die een CO2-uitstoot van 99 g/km heeft. Opel is trots op het feit dat het 'premium' opties verkoopt aan een democratische prijs, waardoor de duurste Astra (Sports Tourer 1.5D AT9 Ultimate) niet meer dan 37.000 euro moet kosten. Vooral de automaten laten zich duur kopen, met een meerprijs van 1.600 euro voor de 1.4T CVT (vergeleken met de 1.2T 145) en zelfs 1.900 euro voor de 1.5D AT9. De versies met automatische versnellingsbak hebben ook steeds een hogere CO2-uitstoot, wat voor de vaste kosten ook een invloed heeft.

Ons verdict

Ondanks de weinig ingrijpende vernieuwingen blijft de Opel Astra een interessant aanbod. Zijn nieuwe motorenpalet past perfect bij zijn karakter en hij laat zich comfortabel en volwassen rijden. De Astra is een beetje een grijze muis in zijn segment, maar wel eentje die zeker het overwegen waard is. Zeker als hij zijn theoretische verbruikscijfers ook weet waar te maken in de praktijk.

In dit artikel : Opel, Opel Astra

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars