Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Opel Astra: Golf achterna

Geschreven door Tony Verhelle op

Het segment van de compacte middenklasse maakt toch nog altijd zo’n kwart uit van de totale verkoop. Het succes van Opel’s nieuwe Astra in dit segment is ook daarom van levensbelang voor het merk. Een eerste kennismaking.

Prijs
NB

Het Concept

De Opel Astra is aan zijn 11de generatie toe en Opel’s populairste (vorig jaar werden er nog 230.000 van verkocht) was aan verniewing toe. Het lijdt geen twijfel dat deze auto in dit belangrijkste segment voor Opel (en zijn overleven op lange termijn) van levensbelang is. Opel heeft er dan ook voor gekozen om qua looks in dezelfde lijn te blijven maar qua techniek en zeker qua gewichtsbesparing een serieuze stap vooruit te zetten. In eerste instantie komen de vijfdeurs hatchback en (iets later) de break op de markt, andere afgeleiden kunnen volgen de komende jaren.

  • Aangenaam/levendig rijgedrag
  • Goede motoren (zeker de1.0 Turbo)
  • Meer ruimte/betere afwerking
  • Slechts vijfbak voor 1.0 Turbo
  • Dieselgeratel nog hoorbaar
  • Soms vrij dure opties

Wat is nieuw?

Een leek zou het misschien op het eerste gezicht niet zeggen, maar zowat alles is nieuw. Het nieuwe koetswerk (met visueel zwevend dak) rust op een nieuwe structuur, haast het hele motorenpalet is vernieuwd en de auto weegt zomaar eventjes 200 kg lichter dan zijn voorganger. Hij rust op een nieuw onderstel (Delta 2) dat wel verknocht blijft aan de torsieas achteraan (om ruimtebesparingsredenen), maar dan ook met het gesofisticeerd Watt-stangenstelsel. De lichtere structuur liet toe het omgekeerde sneeuwbaleffect toe te passen: vele onderdelen werden (iets) kleiner gekozen zodat de auto lichter aanvoelt én kan scoren op het vlak van de energie-efficiëntie.

Hoe rijdt hij?

Verrassend lichtvoetig, zeker als je hem vergelijkt met zijn voorganger. De voortrein is snediger, de ophanging alerter en tegelijkertijd toch soepeler, de motoren hebben duidelijk minder last om te presteren. Van de versies waar we in de Slovaakse (kleine) Karpaten mee konden rijden kon nog het meest de 1.0 turbodriecilinder (105 pk) ons bekoren. Hij is voldoende krachtig, heeft een mooie gedempte 3-cilinder roffel en verbruikt niet te veel. Jammer dat hij enkel maar een vijfbak krijgt, ook als je hem (binnenkort) gerobotiseerd bestelt. Andere motoren zijn een atmosferische 1.4, een 1.4 Turbo en een 1.6 Turbo op benzine en daarnaast een 1.6 diesel in drie vermogenversies. De krachtigste (136 pk) konden we testen en hij toonde zich soepel en krachtig, maar met nog iets te veel dieselgeratel.

Wat kost hij?

De basisversie (Comfort) heeft niet de kleine driecilinder in het vooronder maar een versie van de nieuwe 1.4 viercilinder zonder turbo (100 pk). Met 17.975 euro is die heel scherp geprijsd, maar wij zijn op dit ogenblik het meest gecharmeerd door de nieuwe drieclinder turbo (105 pk/170 Nm koppel) die in zijn Edition (basis)outfit 20.075 euro moet kosten. In afwachting van de 200 pk sterke 1.6 Turbo als topversie (prijs nog niet bekend) is de duurste benzine-Astra de 1.4 Turbo van 150 pk voor 24.425 euro in Innovation (top)uitvoering. De goedkoopste dieselversie ontwikkelt 95 pk en kost 20.475 euro in basisoutfit, de duurste levert 136 pk en kost 26.625 euro als topmodel.

De Astra valt ook op door een uitgebreid aanbod aan opties die dikwijls nog geassocoieerd worden met duurdere wagens. Meest opvallend in dit verband is het LED-matrixlicht (IntelliLux genoemd) dat veel efficiënter verlicht en tegelijkertijd rekening houdt met de andere weggebruikers door de lichtkegel te verplaatsen. Deze optie kost wel 1.350 euro extra en dat is geen peulenschil.

Concurrenten

Het staat als een paal boven water wie de Astra in de eerste plaats viseert in dit marktsegment, de Volkswagen Golf uiteraard. Daarom heeft men bij Opel ook zijn uiterste best gedaan om de interieurkwaliteit en -sfeer beter te verzorgen. Andere voor de hand liggende concurrenten zijn de Citroën C4, de Ford Focus, de Peugeot 308 of de Renault Mégane en dan hebben we het nog niet over de Golf-klonen binnen de VW-groep genre Seat Leon of Skoda Octavia, zonder de klanten uit het verre oosten te vergeten zoals de Hyundai i30, de Kia Cee’d of de Toyota Auris. Meer dan concurrentie genoeg dus, maar dat is ook logisch in dit grootste segment van de markt.

Verdict

De Opel Astra heeft zoveel mogelijk troeven verzameld om de leider van het segment, de Volkswagen Golf, het leven zuur te maken, zeker nu die grote concurrent ook een imagostrijd aan het voeren is. Astra’s troeven zijn daarbij in de eerste plaats de grotere binnenruimte bij kleinere buitenafmetingen, de grote gewichtsbesparing die leidt tot meer agiliteit en comfort en een geheel nieuw motorenpalet. De strijd kan eens te meer volop losbreken, want ook bij andere concurrenten mogen we ons (heel binnenkort of op wat langere termijn) aan veel nieuws verwachten.

In dit artikel : Opel, Opel Astra

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker