Eerste test / Opel Insignia OPC Unlimited
Sinds kort biedt Opel van zijn Insignia OPC, de laatste telg in de clan van de 'non premium' sportieve gezinswagens, een Unlimited-versie aan, zónder elektronische snelheidsbegrenzer...
De ingenieurs van de afdeling Opel Performance Center hebben het zichzelf niet moeilijk gemaakt: ze hebben gewoon de elektronische begrenzer van de topsnelheid weggenomen. Resultaat: de top van de vierdeursberline met manuele versnellingsbak gaat van 250 naar 270 km/h, terwijl de andere prestaties stationair blijven. Goed, dat zal misschien alleen interessant zijn voor Duitse bestuurders, maar hoe symbolisch ook, op deze manier kan Opel een lange neus maken naar de premiumconstructeurs (Audi, BMW en Mercedes), die voor het weglaten van de teugels van hun monsters veel geld vragen (reken zo'n 3.000 euro).
Bovendien krijgt de Insignia OPC verder nog een zestrapsautomaat, ook in Unlimited- uitvoering. Die is nog altijd van Aisin, maar is voorzien van een nieuwe sturing, terwijl je ook over spatels aan het stuur kunt beschikken. De enige teleurstelling is dat die enkel werken in de manuele modus. En we zouden het net op prijs stellen als we die ook zouden kunnen gebruiken met de automaat in de stand D. De introductie van een automaat in de Insignia OPC is echter nog niet zo gek, want ook dat is bedoeld om de premiumsportievelingen te overschaduwen.
Met zijn automaat en - vooral - zijn Unlimited- uitvoering doet de Insignia OPC meer dan op zijn eentje de geest van de sportieve gezinswagen in leven houden. Met zijn topsnelheid van 270 km/h is hij voortaan in staat om heel wat premiumsportievelingen het nakijken te geven. Symbolisch niet onbelangrijk...
In dit artikel : Opel, Opel Insignia
Tests
Onze tests
De concurrenten
Audi A5 Sportback 3.0 TFSi 200kW S tronic quattro
BMW 3 Reeks Berline 340i xDrive (240 kW)
Volvo S60 T6 4WD Geartr. Summum R-Design
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands