Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Peugeot 208

Bij de lancering van de 208 spreekt Peugeot van een generatiesprong. De nieuweling lijkt in ieder geval goed gewapend om de relatief tegenvallende resultaten van zijn voorganger te doen vergeten.

Prijs
NB

Hoewel de 208 op hetzelfde platform staat als de 207 werd de auto een flink stuk lichter. Om te beginnen is het koetswerk 7 centimeter korter (vooraan werd de overhang 6 centimeter ingekort, achteraan 1 centimeter), 2 centimeter smaller en 1 centimeter lager. Verder wordt voor het dak een nieuwe lastechniek (met lasertechnologie) gebruikt en werd uitvoerig een beroep gedaan op lichte en ultralichte staalsoorten. En ten slotte worden nieuwe motoren geïntroduceerd met drie in plaats van vier cilinders, wat natuurlijk eveneens een gewichtsbesparing oplevert. Ondanks de kleinere koetswerkafmetingen en de onveranderde wielbasis hebben de inzittenden meer ruimte dan in de 207. Dat komt doordat het interieur volledig werd herdacht. Het enige minpuntje is dat Peugeot binnenin nogal veel harde en glanzende plastics gebruikt.

Op motorvlak brengt de 208 enkele nieuwigheden met zich mee. Het gaat om een nieuwe generatie van driecilinders: een 1.0 met 68 pk en een 1.2 met 82 pk. Aangezien de 208 op hetzelfde platform staat als de 207, is ook de ophangingsarchitectuur dezelfde, met pseudo-McPhersons vooraan en een vervormbare as achteraan. Wel werd de afstelling aangepast aan het lagere gewicht, terwijl de topversie 1.6 THP een specifieke, versterkte voortrein heeft. Die laatste konden we nog niet aan de tand voelen, maar we konden al wel kennismaken met de atmosferische 1.6 van 120 pk en de 1.6 HDi, wat in beide gevallen een aangename ervaring was. Het lagere gewicht heeft duidelijk een positief effect op het weggedrag, terwijl het kleinere stuurtje in de praktijk alle voordelen biedt die Peugeot belooft.

Het ziet ernaar uit dat Peugeot inderdaad een echte generatiesprong maakt van de 207 naar de 208, die op heel wat vlakken erg bij de tijd is, terwijl er toch wat van de spirit van zijn illustere voorgangers, de 205 en 206, in terug te vinden is. De toekomst ziet er dan ook goed uit voor dit nieuwe model, waarmee Peugeot trouwens nog wel wat plannen heeft, getuige de conceptversies GTi en XY die het recentelijk heeft voorgesteld op het salon van Genève...

U kunt de Eerste Test van de Peugeot 208 nalezen in AutoGids 845 van 21/3/2012.

In dit artikel : Peugeot, Peugeot 208

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker