Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Peugeot 3008 HYbrid4

De 3008 HYbrid4, Peugeots eerste full hybrid, combineert een 2.0 HDi voorin met een elektrisch aangedreven achteras, die bij lage snelheden op zijn eentje de aandrijving op zich kan nemen.

Prijs
NB

De 3008 HYbrid4 is de eerste full hybrid diesel ter wereld en als dusdanig is hij het aan zichzelf verplicht de prestaties en rijsensaties naar een nieuwe dimensie te tillen. Goed, maar u moet weten dat de verbrandingsmotor in kwestie zich ook zonder de elektromotor (37 pk en 200 Nm maximaal) uit de slag kan trekken. Bij deze eerste test in de buurt van het Bretonse Dinard (in Frankrijk) kwamen we uit op een verbruik van rond de 5,0 l/100 km. Die waarde is neergezet in de stad en op heuvelachtige départementales, maar hebben we gewoon uit de boordcomputer gehaald. Zoals in elke zichzelf respecterende full hybrid is het voordeel enkel merkbaar in en om de stad.

Bij het optrekken wordt het boost-effect van de twee motoren verzekerd bij legale snelheden. De sturing van de combinatie van de HDi-diesel, het stop-startsysteem, de synchrone elektromotor en de gerobotiseerde versnellingsbak wordt geregeld via vier rijprogramma's: automatisch (waarbij beide motoren afhankelijk van de omstandigheden alleen werken of samen), Sport (waarbij de dynamiek wordt bevoordeeld), 4WD (vierwielaandrijving, waarbij de elektrische achtertrein een extra zetje geeft) en ZEV (Zero Emission Vehicle, volledig elektrisch dus). In de stand Auto merk je niets van het HYbrid4- systeem. In ZEV kan je behoorlijk stevig optrekken tot 60 km/h en die snelheid zo'n 2 kilometer lang aanhouden zonder de HDi aan te spreken.

De stand Auto zal de beste balans geven voor een ecologisch verantwoorde rijstijl. Maar dat zal niet helemaal het doel zijn van het beoogde publiek, dat deze hybride net zal kopen omdat hij is ontwikkeld om zijn speelse en dieselminnende gewoontes niet te bruuskeren. De HYbrid4 is verre van een toetreding tot een religie en zal vooral het geweten sussen van onverbeterlijke asfaltvreters...

In dit artikel : Peugeot, Peugeot 3008

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker