Eerste test / Peugeot 308 GTi : (Gelukkig) nog dezelfde
Halfweg in zijn carrière schenkt Peugeot de 308 een opfrisbeurt. We waren benieuwd naar wat er nog zou veranderen aan de bruisende GTi … Gelukkig verloor de Fransoos niets van zijn karakter.
Bij Peugeot schrijft men sport in het vaandel, en dat al sinds lange tijd. Na enkele kwakkeljaren, waarbij het GTi-label op sommige carrosserieën niet altijd de glans kreeg die het verdiende, heeft de constructeur zich opnieuw tot doel gesteld enkele erg temperamentvolle GTi’s op de weg te zetten, gekenmerkt door stevige prestaties en een niettemin geciviliseerde rijdynamiek. De jongste 308 GTi was daarvan het beste bewijs. Hij dateert uit 2015 en volgt nu de restyling die de rest van het gamma ook kreeg… zonder daarbij zijn bestaande kwaliteiten uit het oog te verliezen.
Waarom iets veranderen dat goed is? Dat is blijkbaar ook de filosofie geweest bij Peugeot op het moment dat de update van de GTi ter sprake kwam. Wat het onderstel betreft, wijzigt er namelijk helemaal niets. De ingenieurs gingen er wellicht van uit dat de 308 op dat vlak de concurrentie nog het hoofd kon bieden… niet helemaal onterecht overigens. Idem wat de motor betreft. De 1.6-turbobenzine blijft 270 pk bij 6.000 o/m en vooral 330 Nm tussen 1.900 en 5.500 o/m produceren. De ‘dichtgeknepen’ versie van 250 pk is verdwenen uit de catalogus, bij gebrek aan afnemers.
- Erg geslaagd compromis comfort-prestaties
- Schitterende voortrein (standaard sperdifferentieel)
- Evenwichtig onderstel
- Kunstmatig motorgeluid
- Geen specifieke interface op app voor de GTi
- (Licht) verhoogde prijs
In dit artikel : Peugeot, Peugeot 308
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands