Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Peugeot 308 SW

De Peugeot 308 krijgt opnieuw een SW-afgeleide. En die toont met een verbazingwekkende voornaamheid aan dat een middenklassebreak niet meer het lelijke eendje van de familie hoeft te zijn.

Prijs
NB

De 308 SW werd maar liefst 33 centimeter langer dan de berline. Daarvan schuilt 22 centimeter in de achteroverhang en komt 11 centimeter de ruimte achterin ten goede. De break heeft dus twee modules (van 5,5 centimeter) extra in zijn wielbasis in vergelijking met de berline, die hetzelfde moduleerbare platform EMP2 gebruikt. Dit platform, dat tevens als basis zal dienen voor de Chinese 408, is ook 70 kilo lichter dan het vorige platform. De 308 SW rijdt en voelt overigens aan als een 308 limousine. Bovendien kan hij schermen met een koffer die tot de ruimste in het segment behoort: 610 tot 1.660 liter. Daarmee overtroeft hij in vijfzitsconfiguratie zelfs de Volkswagen Passat Variant en zou hij niet misstaan in een hoger segment. De rugleuningen van de achterbank laten zich op de zitting neerklappen met hendels in de zijwanden van de koffer, waarna je over een perfect vlakke laadvloer beschikt.

De filtering van de ophanging en de geluiddemping zijn zoals te verwachten goed en het rijplezier is van de partij, terwijl de bedieningsorganen erg aangenaam zijn. Tijdens deze eerste kennismaking met de 308 SW konden we drie CO2-arme motoren aan de tand voelen. Twee ervan waren BlueHDi-diesels, de 1.6 met 120 pk en manuele zesversnellingsbak (CO2-uitstoot van 85 g/km, een uitstekende waarde voor een middenklassebreak) en de 150 pk sterke 2.0 BlueHDi met SCR-katalysator en roetfilter met additief die reeds voldoet aan de Euro 6-norm. Die laatste was uitgerust met de nieuwe Aisin AW-zestrapsautomaat van de derde generatie. De 1.6 BlueHDi zal in België verkrijgbaar zijn in een fiscaalvriendelijke versie van 116 pk (85 kilowatt). En dan was er nog de verrassende drukgevoede driecilinder met directe benzine-injectie, de 1.2 e THP 130 met manuele zesversnellingsbak. Met deze motor, die bol staat van de troeven (een hoog koppel en vermogen, een laag verbruik, een stille en trillingvrije werking), toont PSA zich heer en meester op het gebied van downsizing.

Als 'volumemodel' moest de Peugeot 308 SW voldoen aan tegenstrijdige verwachtingen, zoals een maximale bagage- en interieurruimte binnen een stijlvolle en dynamische verpakking. Opdracht volbracht. En bovendien bestendigt hij de subtiele opwaardering van het gamma, die ook de berline al te beurt viel. Tevens speelt hij qua CO2-uitstoot in een heel nieuwe dimensie. En dat alles zonder dat de prijzen de pan uit rijzen. Niets dan goed nieuws dus...

U kunt de Eerste Test van de Peugeot 308 SW nalezen in AutoGids 899 van 16/4/2014.

In dit artikel : Peugeot, Peugeot 308

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker