Peugeot is een van de weinige merken die zijn typebenamingen altijd trouw is gebleven. Akkoord, de laatste jaren zijn er modellen met twee nullen bijgekomen, om het verschil te maken tussen sedans en SUV’s. Maar de opbouw van de x0x-emblemen, die is altijd hetzelfde gebleven.
Voor de auto’s met vooraan een ‘4’ begon de geschiedenis in 1955 met de door Pininfarina getekende 403, die in 1960 gezelschap kreeg van de evolutieve 404. Op de 405 was het wachten tot 1987, terwijl de 406 van 1995 zelfs een prachtige coupé-afgeleide kreeg. De 407 was er helaas eentje om snel te vergeten, wat de verwachtingen voor de Peugeot 408 des te groter maakte.
Die Peugeot 408 kwam er trouwens al in 2010… zij het louter op het Aziatische en Zuid-Amerikaanse continent, waar de naam staat voor een berline-afgeleide van de 308, een model dat intussen zelfs al aan zijn derde generatie zit. De 408 die Peugeot nu in Europa voorrijdt en gaandeweg over de hele wereld gaat uitrollen, heeft gelukkig niets met die Chinese sedan te maken.
Koetswerk en afmetingen
Maar wat is die Peugeot 408 nu eigenlijk? De persinformatie heeft het consequent over “een fastback”, terwijl de Peugeot-specialisten op de lancering hem als een “sedan” bestempelden. Anderen zien er dan weer een vijfdeurscoupé à la Peugeot 508 in, hoewel de royale rijhoogte en de plastic beschermelementen eerder iets van een cross-over hebben. Kortom, aan hokjesdenken doet het populairste PSA-merk van de Stellantis-groep duidelijk niet mee,
Op de basisversie Allure (alleen te krijgen in combinatie met de 1.2 PureTech 130 en de Hybrid 180) rolt de Peugeot 408 op zeventienduimers, wat er hoe dan ook vreemd gaat uitzien. De Allure Pack en GT krijgen standaard negentienduimers opgeschroefd, de twintigduimers zijn als optie enkel op die laatste mogelijk.
Samen met de gesculpteerde koetswerkpanelen en de meegespoten grille vormen ze nochtans de eyecatchers van het ontwerp; de achterbouw van zwarte kunststof lijkt minder geslaagd. Wat ons betreft, zou de Peugeot 408 er nog veel beter uitzien met een verlaagde ophanging, maar dat zou het model volgens Peugeot te fel in het vaarwater van de 508 brengen.
Interieur en kofferruimte
Eenmaal binnen zit je in onze GT-testversie op puike stoelen die het Duitse AGR-kwaliteitslabel van Opel hebben geërfd. Het dashboard komt dan weer uit de nieuwe Peugeot 308, waarbij de i-Cockpit natuurlijk ook van de partij is. De meningen over het kleine Peugeot-stuurtje blijven evenwel verdeeld. De ene vindt het handig omdat het een dynamische indruk creëert, de andere storend omdat de bovenrand pal voor de 3D-tellerpartij zit.
In een head-updisplay om naar uit te wijken voorziet De Leeuw niet op de nieuwe Peugeot 408, waardoor er eigenlijk maar twee opties blijven: het stuur wat lager tegen je knieën zetten of helemaal omhoog om een goede rijhouding te hebben. Alleen reikt de stuurkolom voor dat laatste dan weer net niet hoog genoeg.
Achterin schermt Peugeot met een best-in-class knieruimte van 18,8 centimeter dankzij een wielbasis van 2.787 millimeter. Door de dikke vloerplaat passen de tippen van je voeten nauwelijks onder de voorstoelen, maar niettemin is het achterin prima toeven. Tenminste, op voorwaarde dat het optionele open dak niet van de partij is. Dat snoept makkelijk 5 centimeter hoofdruimte weg en reikt bovendien maar tot halverwege het dak.
Zonder dat gewichtige hebbeding zit je wel prima in de Peugeot 408, of het nu voorin dan wel achterin is. De koffer slikt op zijn beurt 536 liter in de 1.2 PureTech 130 (de instapversie, maar krimpt door het 12,4 kWh grote accupakket van de Hybrid-versies wel tot 471 liter.
Specificaties en prestaties (Peugeot 408 Hybrid 225)
Lijkt het rapport van de Peugeot 408 op dit punt niet zo bijzonder te ogen, dan moet je die indruk in zijn context zien. Bij eerste testen halen we doorgaans het onderste uit de kan, wat ook het testverbruik van bijna 8 l/100 km (met inbegrip van de emissievrije kilometers) verklaart. Daarvoor dient een dynamische perslancering nu eenmaal en verplaatsen we ons graag naar het niemandsland in de Spaanse bergen.
In België kun je de bochten nooit zo sportief aan elkaar rijgen en heb je de krachtigste PHEV-versie van 225 pk dus ook niet nodig. Die met 180 hybridepaarden zal heus volstaan, temeer omdat de gedowntunede versie van de Peugeot 408 Hybrid maar 0,3 seconden op de sprint naar 100 km/u moet toegeven (8,1 voor de Hybrid 180 versus 7,8 voor de 225) en toch ook een (irrelevante) top van 225 km/u haalt (tegenover 235 km/u voor de Hybrid 225). Niet dat de topversie trouwens ooit zo snel aanvoelt, omdat de rijervaring over het algemeen vrij gedempt is.
Rijbereik en oplaadmogelijkheden (Peugeot 408 Hybrid 225)
De stekkerhybride versies van de Peugeot 408 combineren als vanouds een 1.6-turbobenzine van 150 of 180 pk met een voorin gemonteerde elektromotor van 110 pk, om op 180 respectievelijk 225 paarden uit te komen. In de 408 zou de batterijset-up goed moeten zijn voor 63 emissievrije kilometers, maar toch geeft het display bij de start van onze test – bij een kille 8 graden Celsius – maar 35 kilometer aan.
Wel schuifelt de Peugeot 408 Hybrid 225 in zijn EV-modus moeiteloos met het verkeer mee tot een maximumsnelheid van 135 km/u. En heb je toch eens meer vermogen nodig, dan is de discrete zestienhonderd maar een fikse trap van je rechtervoet verwijderd. Op de snelweg toont de 408 zich verder stil en comfortabel, op wat rolgeluiden van de twintigduimers met sportieve Goodyear Eagle F1-banden na.
Rijgedrag (Peugeot 408 Hybrid 225)
Op kleinere wegen blijft het veercomfort van de Peugeot 408 redelijk goed overeind, terwijl het koetswerk in de bochten indrukwekkend vlak gehouden wordt. Jammer genoeg is de stuurafstelling nogal gevoelloos, en gecombineerd geeft dat een auto die weliswaar moeiteloos vlotte snelheden aanhoudt, maar zijn menner niet echt bij de zaak betrekt. Idem dito voor de kleine stuurpeddels van de verplichte EAT8-automaat, die niet bijdragen tot de interactie.
Je kunt de aandrijflijn dus best in D(rive) laten staan en de B(rake)-stand gebruiken om energie te recupereren, want anders vraag je dingen waartoe de plug-inhybride Peugeot 408 niet in staat is. Dwing hem met je rechtervoet toch in de Sport-stand en de schakelovergangen worden slordiger en missen vooral een anticiperende functie, waardoor de automaat bij het aanremmen vergeet terug te schakelen om de bocht weer vlot uit te accelereren.
En als je de Peugeot 408 in bochten gaat bruuskeren, volgt er onverwijld onderstuur, maar wel in doseerbare mate en nooit storend voor de vooruitgang.
Belgische prijs Peugeot 408
Voor professionele gebruikers met een btw-nummer komt de plug-inhybride Peugeot 408 echt op het nippertje aan in België, aangezien de bestelbon voor 31 december 2022 getekend moet zijn om nog ten volle van de 100 procent aftrekbaarheid over de hele lijn te genieten (lees: ook van de brandstofkosten). Kom je pas in 2023 aan bestellen toe, dan doe je dat best voor 30 juni 2023, want daarna verliezen plug-ins gaandeweg hun financiële voordelen.
Maar goed, een klein landje als België maakt de rekening natuurlijk niet van een wereldmerk als Peugeot. Komt het op andere markten toch zover dat plug-ins ook daar hun voordelen kwijtspelen, dan staan ze in Sochaux al klaar met een gamma mildhybrides die de volledig elektrische versie vanaf 2023 gaan ondersteunen.
Particulieren die het politieke dobbelspel net iets te spannend vinden in deze veranderlijke tijden, kunnen ondertussen voor de puike 1.2-turbobenzine kiezen. Die zet de inherente kwaliteiten van de Peugeot 408 in de verf zonder de dynamische tekortkomingen van de krachtiger plug-inversies.
OVERZICHT Prijzen Peugeot 408
Peugeot 408 - verdict AutoGids
We moeten het Peugeot nageven, de 408 springt stilistisch danig uit de band. Het feit dat er op het moment van schrijven al 200 betelbonnen zijn getekend, bewijst in ieder geval dat kopers de mix van een sedan en een SUV kunnen appreciëren.
Of die klanten zich eraan zullen ergeren dat de Peugeot 408 minder spannend rijdt dan hij eruitziet, ligt helemaal aan hun verwachtingen. De knappe interieurinrichting, puike schokdemping en het gedegen materiaalgebruik zijn namelijk ook van tel, terwijl de fiscale PHEV-bonus allicht voor een vroege populariteit heeft gezorgd
Of dat succes ook in 2023 zal aanhouden, valt dus nog te bekijken. Maar zeker is dat deze Peugeot 408 nu al alles in huis heeft om het eind 2023 tot een opvallende EV te schoppen.
- Opvallende, wat eigenwijze verschijning
- Rijdt minder spannend dan hij eruitziet
In dit artikel : Peugeot, Peugeot 408
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!