Het concept
Breaks zijn nog altijd populair in Europa, vooral in het D-segment, waar ze vandaag 60 procent van de verkoopmix vertegenwoordigen. Bij Peugeot klimt die verhouding in ons land zelfs tot 70 procent in het geval van de 508. De concessiehouders keken dus ongeduldig uit naar de komst van het nieuwe SW-model.
Enkele weken na de berline is het eindelijk zover. En de 508 blijkt niets van zijn sexappeal te zijn verloren toen hij zijn geprofileerde achterpartij inruilde voor een aangenaam vormgegeven breakkontje. Al moesten er bij die operatie toch wat toegevingen worden gedaan…
Wat er verandert
De nieuwe 508 SW blijkt amper 3 centimeter langer dan de berline waarvan hij is afgeleid. Tegelijk is hij 5 centimeter korter (4,78 meter) dan de break die hij vervangt… waardoor hij 30 liter aan kofferruimte inboet en er ‘maar’ 530 liter overblijft onder het bagagescherm. Een lichte achteruitgang qua functionaliteit dus, maar uiteindelijk belandt deze Peugeot daarmee gewoon in de middenmoot van deze categorie. Voorts werd veel zorg besteed aan de toegankelijkheid, met een zo laag mogelijke tildrempel (63,5 centimeter, of 6 centimeter lager dan voor de berline) die bovendien bedekt is met roestvrij staal.
De vloer kan voorzien worden van rails met verschuifbare bevestigingspunten (standaard vanaf de GT-afwerking), terwijl de rugleuning van de achterbank in een handomdraai neerklapt dankzij hendels in de zijwanden van de kofferruimte. Zo komt een aangenaam volume van 1.780 liter vrij (door te laden tot aan het dak). Er is echter geen spoor van een neerklapbare rugleuning voor de voorste passagiersstoel (voor meer laadlengte) of van een bagagescherm dat automatisch opent en sluit. De 508 SW blijft weliswaar een break, maar hij onderscheidt zich niet (meer?) met zijn functionaliteit.
Hoe hij rijdt
De combinatie van motoren en versnellingsbakken is ook coherent. De 1.6 PureTech met 180 pk komt al aangenaam voor de dag. We verkiezen hem zelfs boven de versie met 225 pk, die iets te veel lawaai maakt naar onze smaak. Voor dieselrijders blijft de 1.5 BlueHDi 130 een uitstekende keuze, bij voorkeur in combinatie met de achttrapsautomaat. De bediening van de handgeschakelde zesbak lijkt namelijk wat verwaarloosd te zijn. Wat het onderstel betreft, blijft het wegcontact altijd heel zacht, vooral in de benzineversies, die allemaal standaard uitgerust zijn met een adaptieve ophanging (vreemd genoeg afwezig op de 1.5 BlueHDi). Die ervaring krijgt een positief vervolg tijdens het rijden, met een onderstel dat een zeer geslaagd compromis tussen comfort en rijdynamiek vormt.
Budget
In het interieur keert de i-Cockpit van de vijfdeursberline terug: een strakke boordplank en een minimalistische bestuurderspost met een kleine diameter voor het stuur. De sensaties zijn dus van de partij, maar net als in de berline is de ergonomie voor verbetering vatbaar (zicht op de instrumenten, bediening van de klimaatregeling via het aanraakscherm, enzovoort). Het blijft een aparte ervaring om achter het stuur van deze Peugeot te zitten. De nieuwe 508 SW heeft niet alleen de laagste daklijn van zijn categorie (1,42 meter), maar is ook esthetisch verantwoord met zijn frameloze zijruiten, zoals bij een coupé. Achterin biedt de breakversie van Peugeots grote middenklasser 4 centimeter extra hoofdruimte. Wel is het jammer dat hij het grote panoramische dak van zijn voorganger niet kon behouden. Zo’n panoramadak is nog altijd als optie te krijgen (1.300 euro), maar het bestrijkt alleen nog maar de eerste zitrij. Het kan wel openschuiven of kiepen.
Ons verdict
De Peugeot 508 SW werd een tikkeltje minder functioneel, maar besteedde meer aandacht aan zijn look en biedt sterkere rijsensaties. Dit is ongetwijfeld een van de leukste modellen om mee te rijden in deze categorie.
- Persoonlijkheid (interieur en koetswerk)
- Compromis comfort-weggedrag
- Overtuigende motor-versnellingsbakcombinaties
- Koffervolume t.o.v. voorganger
- Ergonomie i-Cockpit kan beter
- Afmetingen panoramisch dak
In dit artikel : Peugeot, Peugeot 508
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!