Eerste test / Peugeot e-2008 : Zonder uitlaat
Net als de recente nieuwe 208 zit ook dit leeuwenjong meteen met de staart in het stopcontact, want Peugeot lanceert van de 2008 eveneens onmiddellijk een volledig elektrische versie.
PSA gooit zich op de elektrische mobiliteit. Een tiental jaar terug stak het een teen in het water, met bijvoorbeeld de Peugeot iOn, maar dat was niet meer dan een Mitsubishi met een ander logo. Ditmaal doen ze het zelf en op grotere schaal. Alle nieuwe modellen op het CMF-platform krijgen meteen ook een elektrische versie, met een batterij van 50 kWh in de bodem. Het slimme aan die architectuur is dat daarvoor op voorhand al voldoende ruimte voorzien was, waardoor je vanbinnen nauwelijks merkt dat je boven op een grote accu zit, behalve dan aan de voetruimte onder de voorstoelen.
In dit model geraak je in theorie 310 kilometer ver tussen twee laadbeurten, wat voor de meeste mensen volstaat in het dagelijkse gebruik. Handig is ook dat je kunt snelladen tot 100 kW, want het pakket heeft een eigen koelsysteem, en ook driefasig laden is mogelijk. Een warmtepomp, elektrische verwarming en een airco zorgen voor de temperatuur in het interieur. De Fransen hebben hun huiswerk grondig gemaakt.
- Bruikbaar rijbereik
- Aangenaam weggedrag
- Laag stroomverbruik
- Stevige meerprijs
- Ergonomie
- Iets minder voetruimte achteraan
In dit artikel : Peugeot, Peugeot 2008
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands