Eerste test / Peugeot iOn
Begin volgend jaar wordt de Europese markt verrijkt met de eerste lichting elektrische auto's van de nieuwe generatie: de Peugeot iOn en zijn drielingbroertjes van bij Citroën en Mitsubishi.
De eerste elektrische seriewagen van de nieuwe generatie in Europa is een kleine stadsmus met vier deuren en evenveel zitplaatsen, die door drie constructeurs zal worden gecommercialiseerd. De eerstgeborene van deze eeneiïge drieling is de Mitsubishi i MiEV. Rond de jaarwisseling komen bij ons twee aangepaste versies daarvan op de markt: de Citroën C-Zero en Peugeot iOn heten. Om de Japanse basis van hun elektrische stadsauto aan te passen aan de Europese markt hebben de ontwikkelingsingenieurs van de PSA-groep werk gemaakt van vier aspecten: veiligheid, rijbereik, telematica en stijl.
De iOn haalt een theoretisch rijbereik van 150 kilometer volgens de Europese gemengde cyclus. Nieuw is de snellaadfunctie, waarbij de batterijen aan een specifieke laadpaal op een kwartiertje tot een halfuurtje respectievelijk 50 tot 80 procent kunnen worden 'bijgetankt'. Een volledige laadbeurt aan een klassiek stopcontact duurt nu zes in plaats van zeven uur.
De prestaties beantwoorden perfect aan wat we van een kleine (elektrische) stadsauto verwachten en het rijgedrag zouden we haast als lichtvoetig kunnen bestempelen. In die mate zelfs dat we ons ertoe lieten verleiden om de eerste rotondes zo snel te nemen dat de ecobandjes niet opgewassen waren tegen de middelpuntvliedende kracht. Maar al snel nam de sereniteit de overhand en schakelden we als vanzelf over op de rustige en anticiperende rijstijl waartoe deze auto uitnodigt. Alleen op die manier is een reëel rijbereik van een dikke honderd kilometer haalbaar...
Met zijn fluisterstille werking, zijn vinnige acceleratievermogen, zijn lichtvoetige rijgedrag en zijn verrassende interieurruimte is de iOn zowat de ideale stadsmus. Alleen is zijn rijbereik in de praktijk nog aan de krappe kant en vooral sterk afhankelijk van de rijstijl en zijn specifieke laadpalen in ons land nog nagenoeg onbestaande. Bovendien zal zijn aankoopprijs van naar schatting 35.000 euro voor de doorsnee particulier iets te hoog gegrepen zijn als onze regering niet heel snel met serieuze stimuli over de brug komt. Daarom mikt Peugeot voorlopig vooral op bedrijven en overheden met een all-inleasecontract van minder dan 500 euro per maand over vijf jaar of 50.000 kilometer.
In dit artikel : Peugeot, Peugeot iOn
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands