Eerste test / Peugeot RCZ-R
Hoewel hij niet direct iets met de competitie te maken heeft, is de RCZ R wel ontwikkeld door de mannen van Peugeot Sport. Dat doet alleen maar het beste vermoeden wat het rijplezier betreft.
Bij Peugeot werden de marketingoverwegingen en de saaie businesscases even opzijgeschoven. Het Franse merk lijkt opnieuw te geloven in zijn sportieve DNA en wil dat bewijzen met een verfrissende RCZ R. De vorig jaar op het salon van Parijs onthulde RCZ R Concept pakte trots uit met zijn 260 pk... De specialisten van Peugeot Sport deden er echter nog 10 pk bovenop. Onze kennismaking gaat van start in de gietende regen in het achterland van Nice, in het zuiden van Frankrijk. Onderweg naar de Col de Vence geeft het drukke verkeer ons de kans om stil te staan bij het comfort, dat in dit geval allesbehalve verwaarloosd werd, ondanks een algemeen stugger afgestelde ophanging en een bodemvrijheid die met 1 centimeter verlaagd werd. De 1.6, die zijn 330 Nm loslaat van bij 1.900 o/m, komt bijzonder soepel uit de hoek bij lage toeren, wat erg aangenaam is bij dagelijks gebruik.
Dan beginnen we te klimmen en kunnen we wat sportiever gaan rijden... wat echter niet zo vanzelfsprekend blijkt. De RCZ R wordt wel met een fluwelen hand voortgestuwd en kan rekenen op een snedige voortrein, maar de al lichtjes versleten Goodyear Eagle F1's in de maat 235/40 R19 onder onze testauto houden niet echt van water. En nog minder van ijzel, die we tegenkomen naarmate we hoger de berg op rijden. In opeenvolgende scherpe bochten voel je het sperdifferentieel perfect zijn werk doen om de trekkracht te vrijwaren, maar de grip tijdens onze testrit is zo precair dat we vaak aarzelen om er voluit voor te gaan. Zodra het kan, proberen we toch het onderste uit de kan te halen. Het lijdt geen twijfel: het uitstekende evenwicht van de RCZ werd nog aangescherpt in deze R-versie. Als het eindelijk ophoudt met regenen, is het jammer genoeg tijd om de auto terug te geven.
Met zijn drukgevoede 1.6 van 270 pk en zijn echte sperdifferentieel is de RCZ R een zuivere sportieveling, ontwikkeld door en voor veeleisende bestuurders. Alleen kleeft aan dit speeltje wel een stevig prijskaartje (40.470 euro), dat echter voor een deel ook te rechtvaardigen valt door de uitgebreide standaarduitrusting (met onder meer een bekleding van leder en alcantara, navigatie en een hifisysteem). In theorie is er dus nog marge voor Peugeot Sport om een écht radicale RZC RR uit te brengen... Ach, we mogen toch eens dromen, of niet?
U kunt de Eerste Test van de Peugeot RCZ R nalezen in AutoGids 890 van 11/12/2013.
In dit artikel : Peugeot, Peugeot RCZ
Tests
Onze tests
De concurrenten
Audi TT Coupé 1.8 TFSI 118kW S tronic S line
Mercedes-Benz C-Klasse Coupé C 250 Auto
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands