Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Porsche 911 Carrera Cabriolet

Ondanks de uitbreiding van zijn gamma verwaarloost Porsche zijn kernmodellen niet. Zo blijkt de Cabriolet-versie van de pas gelanceerde '991'-generatie bijna even sportief als de gesloten 911.

Prijs
NB

Porsche is erin geslaagd om de kromming van de gesloten kap haast identiek te maken aan de daklijn van de coupé. Die gelijkenis is te danken aan een innoverend ontwerp van de kap, die gevormd wordt door boogvormige stijve geledingen waarop de stof gespannen is. Aangezien er geen enkele vaste verbinding bestaat tussen die elementen en de kap zelf, komen de geledingen bij het openen van de kap boven elkaar te liggen, terwijl de kap in een Z-vorm wordt gevouwen volgens een beproefde methode. Dat kan tijdens het rijden (tot 50 km/h), in nauwelijks 13 seconden, dus 7 seconden sneller dan voordien. Porsche heeft geprobeerd het gewicht van het 'dak' zoveel mogelijk te beperken door gebruik te maken van magnesium voor de stijve geledingen en het frame van de achterruit, terwijl de zijdelingse armen, de aandrijfstangen en de spanboog nog altijd van aluminium zijn.

Op motorvlak nemen de cabrioletvarianten de krachtbronnen van de coupé over: een 3.4 van 350 pk voor de Carrera en een 3.8 van 400 pk voor de Carrera S. Ook de nieuwe manuele versnellingsbak met zeven verhoudingen en het gerobotiseerde exemplaar met dubbele koppeling staan op het menu. Aangezien het meergewicht al bij al meevalt, wijken de prestaties niet sterk af van die van de Coupé. Natuurlijk laat deze Duitser zich het best appreciëren met de haren in de wind. Goed beschermd tegen windturbulenties geniet je vrolijk van de melodie van de zescilinder-boxer. De evoluties die werden aangebracht aan het onderstel, maken de Cabriolet niet alleen efficiënter, maar ook minder verraderlijk in bochten. Dat rijgemak vonden we al terug bij de coupé en het levert ook hier een feilloze homogeniteit op.

De 911 Cabriolet komt steeds dichter in de buurt van de Coupé. Je zou niet alleen hun lijn bijna verwarren, de cabrio rijdt zo nauwkeurig dat ook hun weggedrag erg vergelijkbaar is. Bovendien is de nieuwe 911 Cabriolet met zijn geïntegreerde elektrische windscherm comfortabeler dan ooit.

U kunt de Eerste Test van de Porsche 911 Cabriolet nalezen in AutoGids 844 van 7/3/2012.

In dit artikel : Porsche, Porsche 911

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker