Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Porsche 911 Carrera GTS

In de nadagen van de huidige 911-generatie vult Porsche het gamma aan met een achterwielaandrijver die het midden houdt tussen een Carrera S en een GT3: de 408 pk sterke Carrera GTS.

Prijs
NB

Met zijn 408 paarden biedt de Carrera GTS niet alleen de keuze tussen een manuele zesversnellingsbak en een gerobotiseerde PDK-zevenbak, maar ook tussen een coupé- en een cabriokoetswerk. De 23 extra paarden vergen een aangepast onderstel. Daarom hebben de Porsche-ingenieurs de achteras van de Carrera GTS met 32 millimeter verbreed ten opzichte van de Carrera S en wordt een beroep gedaan op bredere 305/30 ZR 19-achterbanden om het vermogen doeltreffender over te brengen op het wegdek. Bovendien moet deze lay-out in staat zijn om meer zijdelingse krachten te verwerken en de typische onderstuurneiging van de 911 in scherpe bochten te beperken.

Standaard wordt de Carrera GTS geleverd zonder achterbank. Wie geen boodschap heeft aan die gewichtsbesparing, kan die evenwel gratis bijbestellen. Twee testauto's volstonden om het hele GTSgamma aan de tand te voelen: een Cabriolet met gerobotiseerde PDK-versnellingsbak en een handgeschakelde Coupé. Omdat het op de Californische wegen begon te regenen, was het niet aangewezen om de gripgrenzen van de Carrera GTS te gaan opzoeken - als we dat tenminste in andere omstandigheden al gedurfd zouden hebben. Toch viel het ons - ook op de droge stukken - op dat het aangepaste onderstel de typische onderstuurneiging van de 911 niet helemaal weet uit te vagen. En als we dan toch aan het muggenziften zijn, vonden we dat de motorsound wat minder braaf had mogen zijn om te beantwoorden aan de extra sportieve roeping van de GTS.

Zoals de cijfers al doen vermoeden, leunt de Carrera GTS qua pure prestaties veel dichter aan bij de 'gewone' Carrera S dan bij de supersportieve GT3, maar de winst qua koppelbereik is wel indrukwekkend, zowel bij een sportieve rijstijl op bochtige wegen als tijdens het cruisen op de highway. Ook uiterlijk houdt de brede GTS het relatief discreet, terwijl het interieur smaakvol sportief is aangekleed met zwart alcantara. Een mooi compromis voor de Carrera-fan die net dat ietsje meer wil, maar niet meteen grote circuitambities koestert.

In dit artikel : Porsche, Porsche 911

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker