Het concept
Als we alle modellen optellen sinds de 911 “996” uit 1999, dan is de GT3 aan zijn zesde generatie toe. Dat succes en die lange levensduur heeft deze versie uiteraard te danken aan het feit dat ze stuurmanskunst viert. Porsche heeft al erg vroeg de enorme vraag zien komen van ‘gentlemen drivers’, die elkaar steeds vaker ontmoeten op afgesloten circuits om zich te amuseren en hun stuurmanskunsten te verfijnen. In 2013 kwam de GT3-versie van de 911 “991” en die deed voor het eerst afstand van de manuele versnellingsbak om enkel nog de PDK-automaat aan te bieden, die veel meer werd gevraagd door de klanten. Maar toen bleek dat heel wat kandidaat-kopers niet tevreden waren dat de keuze voor een handgeschakelde bak hen was ontnomen. Daarom keert Porsche nu terug op zijn schreden door naast de PDK-bak ook een manuele zesbak aan te bieden. Op die manier kan het zowel puristen als aanhangers van de moderne wereld plezieren.
- Raceplezier, bruikbaarheid op de openbare weg
- Woeste motor
- Terugkeer van manuele versnellingsbak
- Koolstofkeramische remmen als optie
- Zicht naar achter (spoiler)
- Ontbrekende opties
Wat er verandert
De eerste GT3 van generatie 911 ontkende al een revolutie door enkel beschikbaar te zijn met de PDK en vierwielsturing. Deze facelift kiest eerder voor een voorzichtige evolutie. Hij neemt namelijk alle attributen over van de vorige GT3 maar verfijnt wel op alle vlak. De grootste vooruitgang zit hem in elk geval in de terugkeer van de manuele zesbak en in zijn zescilinderboxer, die niet langer 3,8 maar wel 4,0 liter groot is. Hij erft dat blok van de 911 R en de vorige GT3 RS, maar toch noemt Porsche hem ‘nieuw’ omdat alle bewegende onderdelen en randorganen grondig zijn herwerkt, vooral dan om de wrijvingsverliezen terug te dringen. Onder de verbeteringen vermelden we de met plasma beklede cilinderwanden, de dikkere aslagers en drijfstanglagers van de krukas en de nieuwe oliepomp die met een centrifugaal effect werkt waardoor haar vermogen met 50 procent kon worden verminderd. Het resultaat: 500 pk (+ 25 pk) bij 8.250 o/m en 460 Nm bij 6.000 o/m (+ 20 Nm). Daarmee verbeteren de prestaties nog wat: 3,4 seconden voor de 0 naar 100 km/h met de PDK-versnellingsbak en 3,9 seconden voor de manuele bak, met topsnelheden van respectievelijk 318 en 320 km/h. Verder is met nieuwe koetswerkdetails de neerwaartse druk vergroot zonder de luchtweerstandscoëfficiënt Cx te verhogen. Dat is te danken aan kleine vleugeltjes (“air blades”) in de voorbumper voor de voorwielen, aan de luchtgeleidingsvleugels op de beklede bodem en aan de 2 centimeter hogere spoiler dan voordien. Daarmee haalt hij een neerwaartse druk van 155 kilo bij zijn topsnelheid, wat 20 procent beter is dan voordien.
Hoe rijdt hij?
Met zijn nieuwe manuele versnellingsbak is de 911 GT3 onbetwistbaar de sportwagen voor puristen. Een beetje zoals de Cayman GT4 dat was, die helaas niet langer verkrijgbaar is. De manuele bak maakt de auto 17 kilo lichter en biedt net zoals in de rest van het 911-gamma een automatische tussengasfunctie zodat de bestuurder zich volop op de racelijnen kan concentreren. Maar terwijl we de Cayman GT4 nog een licht gebrek aan vermogen konden aanwrijven, is dat hier allesbehalve het geval: met zijn 500 pk is de GT3 een kanon en zijn vierliter laat zich helemaal gaan tot 9.000 o/m zonder ooit te verzwakken. Dat alles baadt in een ongefilterde soundtrack waarvan je echt kippenvel krijgt. Natuurlijk blijft de boxermotor erg lineair, maar hij heeft zo’n lange adem en vooral zo’n reactiesnelheid. Het is onmogelijk om je niet te laten meeslepen en al zeker niet op een circuit. Al erg snel betrap je jezelf erop dat je het hele toerenbereik gaat gebruiken, iets wat nog gemakkelijker gaat met de manuele bak, die beter communiceert dan de PDK.
We hadden het niet verwacht, maar je beleeft echt het meeste plezier met deze handgeschakelde overbrenging, want daarmee is de auto nog snediger, levendiger en ‘hoekiger’ op de grens. Daar is ongetwijfeld ook het sperdifferentieel met zijn erg hoge blokkeringsgraad (30/37 procent) niet vreemd aan. Kortom: dit is een sportwagen die echt leeft. En iedereen was het er over eens dat dit nog wat meer het geval was in de manuele versie dan in die met PDK, die wat ronder is. De handbak is echt een snoepje. En hij schakelt precies omdat zijn bedieningselementen (koppeling, versnellingspook) perfect afgesteld zijn. Op circuit – zijn echte natuurlijke biotoop – is de GT3 een raceschool op zichzelf. Toegegeven, hij is scherper dan de Cayman GT4, maar is echter niet verraderlijk ondanks zijn architectuur met de motor in zijn rugzak: hij communiceert zijn bedoelingen perfect en gehoorzaamt uitstekend aan alle bewegingen van de bestuurder, terwijl de standaard gestuurde achterwielen hem levendig en stabiel maken in bochten zonder je ooit een gewenste glijpartij te ontzeggen. Wat een beheersing en wat een efficiëntie, al moet je natuurlijk wel beseffen dat hij minder vergeeft dan een 911 Turbo die wordt bijgestaan door zijn vierwielaandrijving om hem uit listige situaties te trekken (letterlijk en figuurlijk). En tegelijk is de GT3 ook stabieler en dus minder beweeglijk dan deze Turbo, wat bewijst hoe efficiënt hij is.
Budget & uitrusting
156.670,80 euro: dat is wat een GT3 kost. Dat is duur en veel meer dan een Cayman GT4 van weleer (ongeveer 90.000 euro). Maar dat is de prijs van een buitengewone auto, een echt circuitbeest dat je kippenvel bezorgt zoals nooit tevoren. Toch heeft hij nog een paar tekortkomingen, zoals het feit dat de koolstofkeramische remmen naar de optielijst zijn verdrongen (10.043 euro) en dat parkeersensoren of een achteruitrijcamera zelfs niet verkrijgbaar zijn.
De concurrenten
Om zoveel rijplezier en racegevoel te vinden, moet je je al tot McLaren wenden voor zijn 570S. Die is weliswaar duurder (188.000 euro) maar heeft wel standaard koolstofremmen. Ofwel moet je naar een BMW M4 GTS kijken, maar dan wel een tweedehands exemplaar, want die is volledig uitverkocht.
Ons verdict
We kennen hem ondertussen al 18 jaar, maar de 911 GT3 verrast nog steeds met zijn coherentie, zijn trouwe reacties op de bewegingen van de bestuurder en het feit dat zijn efficiëntie en zijn prestaties er met elke nieuwe generatie systematisch op vooruit gaan. Dit is duidelijk de Porsche van het meest extreme plezier – want de GT2 is veel minder vergevingsgezind. Dat plezier wordt ondersteund door een nieuw versnellingsbakaanbod dat twee generaties coureurs met elkaar verzoent: die van de oude school en die van de “knopjesliefhebbers”.
In dit artikel : Porsche, Porsche 911
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!