Eerste test / Porsche 911 GT3
Met een vergroting van zijn cilinderinhoud van 3,6 naar 3,8 liter gaat de Porsche 911 GT3 tegen de trend van de downsizing in. Een anachronisme dat er alleen maar begeerlijker op wordt.
Met een motorblok achter je dat niets liever doet dan tot 8.000 o/m te klimmen of zijn 435 pk en 430 Nm de vrije loop te laten, kun je maar beter niet al te voortvarend te werk gaan. Niettemin, en omdat uiteindelijk niemand onfeilbaar is, krijgt de GT3 standaard het PSM mee, Porsches ESP, dat drie standen heeft: normaal, sportief (waarbij het later ingrijpt) en uitgeschakeld. De grootste technische evolutie heeft te maken met de motor, die groeit tot 3,8 liter dankzij een 2,7 millimeter grotere boring. De GT3 moet het stellen met een goeie ouwe manuele zesversnellingsbak, waarvan de bediening werd herwerkt om een snediger gevoel te geven.
Deze 911 GT3 is de eerste in zijn soort die de gestuurde PASM-ophanging krijgt, waarvan de sturing uiteraard wel werd aangepast aan het toegenomen vermogen. Naar onze bescheiden mening wil deze generatie wat té goed zijn en doet de gestuurde ophanging een beetje afbreuk aan de formidabele homogeniteit die de vorige GT3 kenmerkte. Maar begrijp ons niet verkeerd: een GT3 mogen besturen, zeker op een circuit, is nog altijd een uitzonderlijke ervaring. Het is moeilijk te zeggen wat het meeste indruk maakt: de algemene nauwkeurigheid, de snedigheid van de voortrein, de trekkracht (met dank aan het zelfsperrende differentieel) of de geleidelijkheid waarmee de achterkant uitbreekt. En aangezien het stuur en de remmen je nooit in de steek laten, is de rijervaring van de bovenste plank... Zonder ooit te versagen, want deze Porsche ondergaat de zwaarste sportieve beproevingen zonder ook maar een teken van verzwakking te tonen. Er zijn maar weinig rivalen - als ze al bestaan - die hetzelfde kunnen zeggen.
Als we echt streng zijn, moeten we zeggen dat de nieuwe 911 GT3 een beetje afbreuk doet aan de formidabele homogeniteit van zijn voorganger. Zeker op de openbare weg, waar de gestuurde PASM-ophanging slechts ten dele gerechtvaardigd is, als je er rekening mee houdt dat de GT3 a priori niet bedoeld is om een breed publiek aan te spreken. Anderzijds moeten we toegeven dat ook van deze GT3 nog altijd een enorme verleidingskracht uitgaat, en dat hij getuigt van een polyvalent karakter, waarbij hij enerzijds dagelijks inzetbaar is, en anderzijds steeds efficiënter wordt op een circuit. En aangezien de prestaties erop vooruitgingen en het verbruik is afgenomen, moeten we eens te meer besluiten dat Porsche het weer bij het rechte eind heeft...
In dit artikel : Porsche, Porsche 911
Tests
Onze tests
De concurrenten
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands