Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Porsche 918 Spyder

De wereld verandert. Zelfs de snelste, meest begerenswaardige supercars hebben tegenwoordig een elektromotor. Gelukkig heeft de Porsche 918 Spyder daarnaast ook nog een goeie ouwe V8...

Prijs
NB

Wie had ooit gedacht dat een plug-inhybride het nog eens zou brengen tot de krachtigste en snelste auto voor de openbare weg uit de geschiedenis van AutoGids? Voor dergelijke auto's is hybridisering dan ook de enige manier om te voldoen aan de normen die de Europese Unie oplegt rond de uitstoot van CO2, waarvan het plafond is vastgelegd op 95 g/km tegen 2020.
Het bewijs: ondanks zijn vermogen van 887 pk stoot de Porsche 918 Spyder officieel slechts 72 g/km uit. In afwachting is de 918 Spyder met zijn V8, zijn twee elektromotoren en zijn batterijpakket de krachtigste en snelste Porsche voor de openbare weg ooit geproduceerd, plug-inhybride of niet.

De demonstratie op het circuit Ricardo Tormo in het Spaanse Valencia zei genoeg. Het tempo werd opgelegd door een testrijder van Porsche in een 911 Turbo S - toch ook niet bepaald een slak. Terwijl de professionele testrijder duidelijk moest zwoegen en zijn auto alle richtingen uitging - wat erop wees dat hij het onderste uit de kan probeerde te halen - leek het in de 918 erachter alsof we bezig waren met een ontspannen ritje, met de elleboog op het deurpaneel. De feilloze onverstoorbaarheid van de auto maakte deze circuitdoop bijna te gemakkelijk; met een beetje moeite hadden we de 911 zo kunnen inhalen. Zover zijn we natuurlijk niet gegaan (vanwege “streng verboten”), maar het beeld geeft wel het verschil tussen beide modellen aan.

Het is een afgezaagd cliché, maar hier perfect op zijn plaats: de 918 Spyder is Dr. Jeckyll en Mr. Hyde. Een vreedzame, volledig elektrische auto die in de stad steels en discreet is, maar zich op een circuit zodanig transformeert dat hij een 911 Turbo S laat doorgaan voor een luiwammes... Het is wreed, maar zo gaat dat nu eenmaal in dit segment. Voor de McLaren P1 of de Ferrari LaFerrari ligt de lat nu wel erg hoog, want het prestatieniveau van deze Porsche halen is één ding, maar ook zijn rijgemak en zijn homogeniteit evenaren wordt nog iets anders.

U kunt de Eerste Test van de Porsche 918 Spyder nalezen in AutoGids 891 van 24/12/2013.

In dit artikel : Porsche, Porsche 918

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker