Eerste test / Porsche Boxster
Na de Cayman wordt ook de Porsche Boxster onderhuids aangepakt: hij krijgt een grotere cilinderinhoud, directe injectie voor de S, een PDK en een sperdifferentieel.
De vernieuwde Boxster is onmiddellijk te onderscheiden van de oude. Dat zijn echter allemaal maar details in vergelijking met de evoluties die de zescilinder-boxers ondergingen, in navolging van die van de Cayman. Ook hier werd namelijk de cilinderinhoud van de basismotor opgevoerd tot 2,9 liter, terwijl die laatste nu gekoppeld is aan een manuele zesversnellingsbak. Dat geeft 255 pk bij 6.400 o/m en 290 Nm tussen 4.400 en 6.000 o/m, een toename met respectievelijk 10 pk en 17 Nm. De Boxster S, die wordt aangedreven door de voortaan rechtstreeks ingespoten 3.4, ontwikkelt nu 310 pk bij 6.400 o/m en 360 Nm van 4.400 tot 5.500 o/m (tegenover 295 pk en 340 Nm voor de vorige generatie). Als kers op de taart voldoen deze nieuwe motoren aan de Euro 5-motoren.
De levendige en nauwkeurig rijdende Boxster 2009 heeft bovendien een lichtjes aangepaste stuurinrichting, waarbij de weerstand bij het parkeren lichter is, maar de ongelofelijke stuurkwaliteiten van vroeger behouden zijn. De actieve ophanging PASM waarmee onze testauto was uitgerust fi ltert oneffenheden perfect weg en houdt het koetswerk uitstekend vlak in bochten.
De baby-Porsche werd krachtiger en zuiniger en is technisch beter gewapend, waarmee hij de evoluties volgt die de 911 en de Cayman recent ondergingen. En die gaan duidelijk de goede richting uit...
In dit artikel : Porsche, Porsche Boxster
Tests
Onze tests
De concurrenten
BMW Alpina Roadster S Roadster S
Chrysler Crossfire Cabrio SRT-6
Mercedes-Benz CLK-Klasse Cabriolet CLK 350
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands