Het concept
Twee jaar geleden commercialiseerde Porsche de Cayman GT4 (het vorige model dus) als alternatief voor de 911 GT3, die voor puristen te duur en te geavanceerd was geworden. Het doel: echte rijsensaties terugvinden met een eenvoudige, beproefde mechaniek. Het was ook de gelegenheid om een product te ontwikkelen dat klaar is om te racen. Zo ontstond de Cayman GT4 Clubsport, die voorbehouden is voor circuitgebruik en die zijn capaciteiten toont in meerdere, gevarieerde kampioenschappen.
- Verhouding prijs/prestaties
- Toegankelijk voor elk niveau van besturing
- MR-pack transformeert hem in competitiebeest
- Basis-Clubsport is flauwtjes tegenover MR
- Niet gehomologeerd voor de weg (transport verplicht)
- Klimaatregeling standaard op GT4, maar optioneel op Clubsport
Wat er verandert
De Clubsport is dus een echte racewagen, die geschoeid is met slicks en uitgerust is met een veiligheidskooi. Hij hergebruikt de atmosferische 3.8 flat six (385 pk, 420 Nm) afgeleid van de 911 Carrera S, voor die overschakelde op drukvoeding. Maar in tegenstelling tot de GT4 die een manuele zesversnellingsbak gebruikt, verkiest de Clubsport de uitstekende PDK met zes versnellingen omdat die doeltreffender schakelt. Terwijl de GT4 de voortrein overneemt van de 911 GT3, neemt de Clubsport de nog scherpere GT3 Cup als basis.
Met de Manthey-Racing-kit erbij is de Clubsport helemaal klaar om te racen. Hij heeft dan alle veiligheidsuitrusting om te voldoen aan de SRO-reglementering. Met de MR-kit wordt hij nog wat performanter dankzij een aangepaste en regelbare ophanging en remmen. Hij is ook lichter dankzij de ‘motorkap’ en deuren in koolstofvezel, en door de ruiten in polycarbonaat in plaats van glas. Zo vermindert het gewicht met 29 kilogram of 38 kilogram als je kiest voor de optionele lithium-ionbatterij.
Hoe rijdt hij?
In zijn scherpste configuratie zet de Clubsport in totaal 1.262 kilogram op de weegschaal. Het verbaast dan ook niet dat de flat six met 385 pk en 420 Nm geen enkele moeite heeft om de auto vinnig aan te drijven. De slicks duwen de griplimiet zeer ver en maken hoge bochtsnelheden mogelijk, maar de Clubsport verandert pas echt in een circuitbeest wanneer hij uitgerust is met de MR-kit. In deze configuratie remt hij zeer sterk (zonder bijstand) en stuurt hij zonder verpinken. Hij kan ook veel sneller en intenser bochten nemen, maar pas op voor overdreven enthousiasme. Een racewagen met centrale motor heeft een perfect evenwicht, maar blijkt ook listig wanneer je met de limieten flirt.
Prijs/uitrusting
Met een prijs van ongeveer 135.000 euro is de Cayman GT4 Clubsport een mooie kans om te debuteren in de racewereld zonder jezelf te ruïneren. Al is dat natuurlijk relatief.
De concurrenten
De Cayman GT4 Clubsport rijdt in talrijke en gevarieerde kampioenschappen. Hij racet aan de zijde van exotische wagens zoals de Caterham Super 7 of de KTM X-Bow. In de juiste handen slaagt hij erin om stand te houden tegen de befaamde GT3 bij zondagse circuituitstapjes.
Ons verdict
De Cayman GT4 kan sowieso al zijn plan trekken op een circuit, maar de Clubsport-versie verandert hem in een echt racebeest wanneer hij is uitgerust met de Manthey-Racing-kit. Zelfs wanneer topprestaties niet het hoofddoel zijn, is het amusement in deze MR-configuratie verzekerd. Voor ons is de keuze duidelijk.
In dit artikel : Porsche, Porsche 718 , Porsche Cayman
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!