Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Porsche Cayman S PDK

Zijn nieuwe zescilinderboxer met directe injectie maakt de vernieuwde Porsche Cayman S niet alleen nog krachtiger, maar ook zuiniger dan zijn gelijknamige voorganger, zeker in combinatie met de schitterende PDK-bak.

Prijs
NB

Je moet nog steeds aan de sleutel links naast het stuur draaien, waarna je het zachte geronk te horen krijgt dat zo typisch is voor de zescilinder-boxers. Bij lage snelheden vertoont de 3.4 nu een nog zachtere en stillere werking, terwijl zijn formidabele gezondheid bij hoge toeren nog explosiever werd. De nieuwe 2.9 vervangt de 2.7, maar wellicht omwille van budget- of marketingredenen wordt die hier nog steeds gevoed door een onrechtstreekse inspuiting. Zijn vermogen en koppel nemen echter respectievelijk toe met 20 pk (tot 265 pk) en 27 Nm (tot 300 Nm). De nieuwe 3.4 (3.436 in plaats van 3.386 cc) met directe injectie wint dan weer 25 pk (320) en 30 Nm (370).

Algemeen gezien voldoet de PDK-bak bij courant gebruik, maar dat geldt niet helemaal voor zijn sportstand. Die houdt namelijk de toerentallen onnodig hoog in rechte lijn en schakelt niet snel genoeg terug bij het remmen. En dan zijn er nog de weinig intuïtieve manuele bedieningsknoppen op het stuur, die niet echt geschikt zijn voor een sportieve rijstijl. Die afwegingen doen natuurlijk geenszins afbreuk aan een van de grootste troeven van de PDK, namelijk dat hij bijdraagt tot de vermindering van het brandstofverbruik.

Net als in alle Porsches bieden de bedieningsorganen in de Cayman S een getrouwe respons die absoluut voorbeeldig is. Daardoor kun je je koers millimeterprecies uitstippelen, door erg nauwkeurig je snelheid te doseren bij het ingaan van de bocht en bij het uitaccelereren. Het ESP, dat natuurlijk standaard is, omvat drie nieuwe functies: een vertrekhulp op hellingen, een functie die de remblokjes al klaarzet wanneer de bestuurder bruusk zijn voet van het gaspedaal neemt, en een noodremhulp.

De domper op het plezier van de Cayman-koper zal vermoedelijk de meerprijs van de opties zijn. Of je nu meer belang hecht aan sportiviteit of aan, als klant word je geconfronteerd met een rekening waar je onpasselijk van zou worden. Maar ongeacht zijn uiteindelijke uitrusting is de Cayman nog altijd minder duur dan de ?basis?-911, de 3.6. En hier wordt het interessant: de Cayman, die compacter, lichter en evenwichtiger is en respectabele prestaties kan voorleggen, heeft al wat hij nodig heeft om toe te treden tot de kring van meest geapprecieerde Porsches...

U kunt de Eerste Test van de Porsche Cayman S PDK nalezen in AutoGids 761 van 24/12/2008.

In dit artikel : Porsche, Porsche Cayman

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars