Het concept
De Macan werd in 2013 in wereldpremière onthuld op het salon van Los Angeles en wist de voorbije jaren de verwachtingen van Porsche ruimschoots te overtreffen. In de eerste vier productiejaren zijn er namelijk meer dan 350.000 exemplaren van verkocht. Veelzeggend is dat Zuffenhausen niet voor Amerika koos om de facelift van dit model te onthullen, maar wel voor het autosalon van Shanghai. Logisch ook: deze kleine SUV verkoopt bijzonder goed in China, waar hij het merk niet alleen heeft geholpen om nieuwe klanten te veroveren, maar ook om zich in te bedden in een markt in volle ontwikkeling.
Wat er verandert
Uiteraard herziet de nieuwe Macan grotendeels zijn uiterlijk: de nieuwe voorbumper wordt onderbroken door grotere luchtinlaten. Over de hele breedte van de achterkant loopt een lichtstrip zoals we die al zagen op de Panamera en de Cayenne. In het interieur heeft de Duitser vooral zijn infotainmentsysteem herwerkt: het oude scherm van 7 duim begon wat “ouderwets” te ogen – dixit de mensen van Porsche zelf – en werd daarom in deze nieuwe versie vervangen door een 10,9 duim groot aanraakscherm.
Onder de motorkap is het afgelopen voor de diesel en liggen er enkel nog benzinemotoren. Aanvankelijk is de Macan verkrijgbaar in twee varianten, de normale en de S. De eerste wordt aangedreven door een 2.0-turboviercilinder van 245 pk (bij 5.000 tot 6.750 o/m) en 370 Nm (bij 1.600 tot 4.500 o/m). Dit blok is uit de organenbank van de VW-groep geplukt en is volledig herzien met maar één doel voor ogen: de uitstoot drukken.
Aan de V6-motor zijn veel grondiger aanpassingen doorgevoerd: de drieliter kreeg een volledig nieuw ontwerp. De cijfers gaan er daardoor op vooruit: 354 pk, tegenover 340 pk in het oude model.
Hoe rijdt hij
De Macan blijft zich soeverein gedragen op de weg – als een echte Porsche dus. Meer nog, deze SUV werd nóg efficiënter en tegelijk ook comfortabeler. Vooral het algemene evenwicht maakt indruk. Dat blijft simpelweg onnavolgbaar, met in de Sport-stand reacties die doen denken aan die van een achterwielaandrijver. Kortom, de Macan blijft op dit vlak een referentie, ook wat de nauwkeurigheid van zijn stuur of de bijtkracht van de remmen betreft. Coherenter dan dit vind je ze niet…
Ons verdict
De nieuwe Macan ondergaat weliswaar een aantal technologische en esthetische verbeteringen, maar hij wil in de eerste plaats beter voldoen aan de nieuwe Euro 6d Temp-uitstootnormen. Maar schoner of niet, hij blijft prestaties van de bovenste plank bieden, en op dynamisch vlak komen de nieuwe Macan en Macan S bijzonder efficiënt voor de dag. De kleine SUV van Porsche blijft zonder twijfel een van de referenties van het segment.
- Dynamisch onderstel
- Snelle PDK-versnellingsbak
- Aanvaardbare instapprijs
- Hoge prijzen
- Wat matig vermogen viercilinder
- Analoge tellers
In dit artikel : Porsche, Porsche Macan
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!