Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Porsche Panamera: metamorfose

Geschreven door Cedric Derese op

Behalve een vage overeenkomst in het profiel en de proporties, heeft de tweede generatie van de Porsche Panamera niets meer te zien met het model dat hij vervangt. En dat is een goede zaak.

Concept

Je kunt Porsche-aanhanger zijn en toch een kritische geest behouden. We juichen de hooggeplaatste merkvertegenwoordiger toe die ons uitlegde wat Porsche allemaal gedaan heeft om de zwakke punten van de Panamera weg te werken, onder andere het profiel en de achterkant. In 2009 zorgde de eerste vierdeursberline van het merk zeker voor een verrassing, maar hij wist de meeste mensen niet te verleiden. Niet zozeer omdat hij minder conform is met de rest van de Porsche-familie, maar eerder door een gebrek aan harmonie in zijn presentatie. Laten we het maar meteen zeggen: de nieuwe Panamera staat er wel. Ook de achterkant mist zijn effect niet. De proporties lijken sterk op die van de 911 – onder meer dankzij een 2 centimeter verlaagde daklijn achteraan – en eindelijk heeft de Panamera een origineel silhouet, dat tegelijk praktisch en verleidelijk is.

  • Opmerkelijk compromis comfort/dynamiek
  • Rijpositie, interieurcomfort
  • Krachtige en performante mechaniek
  • Hogere prijs: 116.523 euro voor 4S-'basisversie'
  • Hoog gewicht, soms te goed voelbaar
  • Slechts vier zitplaatsen

Wat er verandert

De Panamera is ongeveer 3 centimeter langer dan het model dat hij vervangt (hij meet voortaan 5,05 meter) en staat op het nieuwe modulaire MSB-platform van de Volkswagen-groep, dat ook gebruikt zal worden voor toekomstige Bentleys. Het koetswerk is een mengeling van staal en aluminium (zijdelingse panelen, dak, …). Op verzoek van de klanten heeft Porsche (voorlopig althans) alleen vierwielaandrijving voorzien. Bij de benzines heb je nu de keuze tussen de 4S-versie met bi-turbo-V6 van 440 pk en 550 Nm en de Turbo (een toepasselijke naam) die uitgerust is met een V8 met twee turbines, goed voor 550 pk en 770 Nm. In afwachting van de plug-inhybride, die wellicht zijn batterijen toont op het salon van Parijs in oktober 2016, kunnen de meer verbruiksbewuste kopers kiezen voor de Panamera 4S Diesel, voortaan aangedreven door een V8 bi-turbo met 422 pk en 850 Nm. Voor de meer technisch aangelegde lezers, vermelden we nog dat de motor dezelfde basis heeft als die van de Audi SQ7, zonder de elektrische compressor (en de stroomvoorziening van 48 volt). De gerobotiseerde PDK-versnellingsbak met dubbele koppeling blijft standaard op alle versies en is nu gespreid over acht versnellingen.

Hoe rijdt hij?

Zoals vaak bij Porsche, wordt niet echt uitgeweid over de basisversies. Met andere woorden: alle Panamera’s die wie in handen kregen bij deze eerste test, waren uitgerust met het nieuwe onderstel met vierwielsturing (een optie van 2.338,50 euro), de pneumatische ophanging (2.335,30 euro, standaard op de Turbo) en het Sport Chrono Pack (met Launch Control-functie, 2.032,80 euro of 2.299 euro op de Turbo). Met deze uitrusting ontpopt de Panamera zich tot een opmerkelijke auto, die stabiel en veilig rijdt bij (zeer) hoge snelheden op de Autobahn en tegelijk doeltreffend is op een bochtig parcours. In de klasse van meer dan vijf meter lange auto’s zien we niet wie hem zou kunnen volgen.               Vooraleer je ermee gaat spelen zoals met een 911, moet je wel altijd de relatief forse afmetingen van deze limousine in acht nemen (1,94 meter breedte zonder de spiegels), kwestie van de mooie velgen niet te bekrassen aan de zijkant. Vergeet ook het (te!) hoge gewicht niet (1.870 kilogram voor de 4S en 2.050 kilogram voor de 4S Diesel), zodat je je bocht niet mist door een foute inschatting van de remafstand. Voor de meest veeleisende bestuurders heeft Porsche trouwens carbon-keramische remmen op de optielijst … voor het niet onaardige bedrag van 9.752,60 euro.

Prijs/uitrusting

Standaard vierwielaandrijving, een edele mechaniek, de modernste uitrusting: hiermee profileert de Panamera zich tegenwoordig als het meest prestigieuze model van het Porsche-gamma. Vergeet de V6-diesel waarmee je voor ongeveer 85.000 euro in een Panamera kon rijden. De nieuwe V8 is dubbel zo krachtig met zijn vermogen van 422 pk, maar kost nu wel 120.516 euro. Voor die prijs heb je recht op een stijlvol interieur van hoge kwaliteit. Vooraan is er nog altijd een imposante centrale console, maar die heeft zijn vele fysieke knoppen geruild voor icoontjes die je met de vingers moet aanraken. Het centrale scherm voor het multimedia- en navigatiesysteem werd een maatje groter (12,3 duim) en laat zich intuïtiever bedienen.

De concurrenten

De Audi A7 Sportback en A8, de BMW 6-Reeks GranCoupé en 7-Reeks en de Mercedes CLS en S-Klasse zijn uiteraard de voornaamste concurrenten voor de Panamera. Maar gezien de grote klantentrouw bij Porsche vragen we ons af of de Cayenne niet het meeste zal lijden onder de komst van dit nieuwe model. Tenzij je natuurlijk echt een grote achterbank wilt, want net als vroeger blijft de Panamera trouw aan zijn twee gescheiden (en voor de rest zeer goede) achterzetels, wat de gezinsvriendelijkheid en de functionaliteit bemoeilijkt. Jammer.

Ons verdict

De tweede poging is ongetwijfeld de goede voor Porsche, dat een Panamera voorschotelt die mooier en op alle vlakken beter geslaagd is. Niet alleen geeft het interieur je een natuurlijk goed gevoel, het is moeilijk om te weerstaan aan het karakter dat afwisselend sportief en comfortabel is. Dat karakter wordt nog versterkt door de ongelooflijke kracht van de topmechaniek, die altijd zacht blijft. We hebben een lichte voorkeur voor de knalprestaties van de V8 in de Turbo-versie.

In dit artikel : Porsche, Porsche Panamera

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars