Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Porsche Panamera GTS

Op het eerste gezicht is de Panamera GTS niet meer dan een Turbo zonder drukvoeding. Deze ultieme atmosferische versie krijgt echter zijn eigen ophanging en biedt ongehoorde auditieve sensaties.

Prijs
NB

Kenners zullen meteen begrepen hebben dat de Panamera GTS een S is die beter ademt, maar niet zo sterk is als een Turbo. Uiterlijk schuilt de enige exclusiviteit in de optionele lakkleur Carmine Red, die uniek is voor de GTS. De neus onderscheidt zich onder andere door grote luchtinlaten onderaan in de voorbumper. De grote luchtinlaten die de GTS van de Turbo heeft geleend zijn er niet voor de schijn. Ze leiden lucht naar de nieuwe inlaatlijn die specifiek is voor deze 'super-atmosferische' motor. Dit systeem heeft twee extra inlaatkanalen die de atmosferische V8 beter laten ademen. Vanaf 3.500 o/m gaat een bypass open die het debiet verhoogt en de klank verandert. De achtcilinder roffelt in een uitlaatlijn die eveneens uniek is voor dit model. Hij ademt en zingt op natuurlijke wijze.

Met zijn nieuwe motorpotentieel laat de GTS ons een exclusieve afstelling voor zijn luchtvering ontdekken. Die is stugger dan die van de Turbo en heeft een racy tintje dat we tot nog toe niet kenden van de Panamera, zonder dat het uitzonderlijke rijcomfort daaronder te lijden heeft. De nieuwe afstelling maakt deze grote vijfdeurs tegelijk efficiënter en beter bruikbaar op het circuit, waar de vierwielaandrijving (op voorwaarde dat je het PSM uitschakelt of de Sport Plusstand van de actieve ophanging kiest) de mogelijkheid geeft om deze topklasseberline met het gas in de bochten te 'zetten' zonder dat je je al te veel zorgen hoeft te maken over de grote massa in beweging. En dan zijn er nog die koolstofceramische remmen, die onverwoestbaar zijn (maar erg duur) en waarmee je een circuit kunt verkennen tot de banden volledig op zijn. Dat is wat anders dan bij bepaalde rivaliserende merken, die ons een handvol rondjes toestaan met bovendien een verplichte cooling lap voor het binnenkomen in de pitlane.

U kunt de Eerste Test van de Porsche Panamera GTS nalezen in AutoGids 843 van 22/2/2012.

In dit artikel : Porsche, Porsche Panamera

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker