Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Prototype test – Jaguar i-Pace : Beter doen dan Tesla

Geschreven door Johan Dillen op

Jaguars eerste volledig elektrische auto, de i-Pace, i nog slechts een half jaar verwijderd van de eerste leveringen. Jaguars eerste eigen Tesla-killer bevindt zich momenteel in de eindfase van het testwerk. Wij kregen een lift aangeboden.

Het T-woord ligt op ieders lippen, maar wordt niet uitgesproken. Is de i-Pace Jaguars antwoord op Tesla? Moet hij tonen hoe een klassieke autoconstructeur een elektrische wagen maakt? “Het is alleszins onze bedoeling dat hij beter is”, horen we bij Jaguar.

400 Volt

Uiterlijk hebben e-Pace en i-Pace heel wat overeenkomsten, ze zullen ook van dezelfde productielijn lopen bij Magna-Steyr in Graz (Oostenrijk). Maar het onderstel is helemaal nieuw. Net als Tesla legt ook Jaguar de batterij op de vloerplaat tussen de wielen. Het gaat om 432 cellen die in modules van 12 verpakt zitten. LG levert de 90 KwH nikkel-magnesium-cobalt batterij. Het systeem werkt met 400 Volt.

Vooraan en achteraan steken twee elektrische motoren, elk goed voor 200 pk en 350 Nm. Samen kunnen ze maximaal 400 pk en 700 Nm ontwikkelen. Jaguar schuift een theoretisch rijbereik van 500 kilometer naar voor, berekend volgens de NEDC-cyclus. Over de laadtijden wil Jaguar nog niets zeggen.

Rijden als een Jag

Over de prestaties evenmin, die worden pas later vrijgegeven. “Maar hij moet rijden zoals je van een Jaguar verwacht. Dit wordt een elektrische auto voor wie graag auto rijdt”, horen we. Zelf achter het stuur kruipen mocht nog niet, maar we kregen wel al een eerste ritje vanop de passagiersstoel aangeboden. Daarbij valt natuurlijk de snedige acceleratie op, hij staat bijzonder snel aan 100 km/h. Levendig en met voldoende grip ook in de winterse omstandigheden die we rond Jaguars onderzoekscentrum in Gaydon (Groot-Brittannië) voor de wielen geworpen krijgen. “We beschikken over vierwielaandrijving, maar zonder fysieke verbinding tussen beide wieltreinen. De elektronica regelt dus de aandrijving. Bij de start houden we altijd een 50/50-verdeling aan, eens gestabiliseerd domineert achterwielaandrijving.” De i-Pace zal verschillende rijprogramma’s krijgen, maar geen ‘ludicrous mode’ zoals bij Tesla. “Bij ons moeten de prestaties en de dynamiek de hele tijd op niveau blijven, we willen niet met een piek werken.”

Comfortabel 

Het prototype waar we hier mee rijden beschikt over luchtvering en voelt bijzonder comfortabel aan. Hij weegt meer dan een e-Pace, maar het is nog onduidelijk of hij onder 2 ton blijft. Het voelt wel zo aan vanop de passagiersstoel.

Natuurlijk blijft het wachten op een definitieve test, maar de eerste indruk is veelbelovend. Jaguars eerste elektrische auto voelt vooral aan als een Jaguar, entertainend en luxueus. Hij zou wel eens een eerste stevige deuk in Tesla’s imago kunnen rijden. Ook al is de prijs nog niet bekend – 68.000 euro wordt gefluisterd – toch kan Jaguar zich nu al verheugen op 4.000 reserveringen, waarvan 89 procent niet-Jaguar-rijders zijn.

In dit artikel : Jaguar

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars