Het concept
De vernieuwingscyclus zit zo in elkaar dat Skoda ons vandaag in avant-première een zorgvuldig gecamoufleerde vierde generatie laat zien van de Octavia in zijn Combi-variant. Die is namelijk bijzonder populair omdat ze op onze markt goed is voor 90 procent van de verkoopcijfers en twee derde van de totale productie over alle markten heen. Tussen de moordende concurrentie, met modellen zoals de Opel Astra Sport Tourer, Ford Focus Clipper, Kia Ceed Sportswagon, Hyundai i30 Wagon, Renault Mégane Grandtour en Peugeot 308 SW, is het belangrijk om je territorium te verdedigen. De Octavia waarvan we kort het stuur konden nemen lijkt daarin te slagen.
Hij staat op een evolutie van het gekende MQB-platform en pakt uit met elektronica die kunnen terugvallen op nieuwe bekabeling en snellere systemen om data door te geven. Alles komt uiteraard de rijhulpsystemen ten goede, zoals het Travel Assist, dat bestaat uit een voorspellende snelheidsregelaar, een automatische spoorassistent en, door de samenwerking van die twee, het Traffic Jam Assist, dat de Skoda in files bestuurt. Daar komt nog het Emergency Assist bij, dat de auto braaf langs de zijkant van de weg parkeert als de bestuurder onwel wordt, naast het Pre-Crash voor- en achteraan, dat het interieur voorbereidt op een klap (ramen sluiten, gordels voorspannen) en de bescherming voor voetgangers en fietsers.
Wat er verdandert
De uitrusting voldoet aan de verwachtingen van vandaag, met grofweg opgesomd de ledmatrixlampen, inductief laden van smartphones, head-up display, Virtual Cockpit, een centraal scherm van 10 duim, alle mogelijke infotainment met stembediening, de mogelijkheid om nadien functies bij te kopen (bijvoorbeeld navigatie) en zelfs de mogelijkheid om je te identificeren en je profiel naar een andere Skoda te exporteren. Een teken van de tijd is dat de nieuwe Octavia is uitgerust met wel vijf USB-C-poorten, waaronder een bij de binnenspiegel die er ongetwijfeld zit om een dashcam te voeden.
Officieel krijgen we nog maar weinig informatie over wat zich onder de motorkap afspeelt, behalve dan dat het benzine-aanbod bestaat uit drie- en viercilinders met vermogens van 81 tot 180 kW, maar dat er ook CNG-versies komen, naast MHEV- en PHEV-hybrides. Op diesel zijn er enkel viercilinders van 85 tot 147 kW. Al deze motoren zijn te vinden onder allerlei motorkappen van de verschillende merken van de VW-groep. Vijf versies zouden minder dan 100 g CO2/km uitstoten en gemiddeld zou op dit vlak 14 procent bespaard zijn in vergelijking met de vorige generatie.
Onder het camouflagekleedje maken wij hier kennis met twee motorversies: de 1.5 TSI en de 2.0 TDI EVO die onlangs onder de motorkap van de Superb is geïntroduceerd. Ze zijn allebei goed voor 150 pk en brengen weinig verrassingen aangezien deze aandrijflijnen welgekend zijn. De hernieuwde kennismaking met de EVO-diesel was echter wel heel prettig, want hij is bijzonder stil, romig en trillingvrij.
Interessanter is het rijgedrag, met een besturing die veel aangenamer aanvoelt dan voordien. Een nieuwe software voor de elektrische bekrachtiging en een nieuwe leverancier maken een wereld van verschil, met een natuurlijker stuurgevoel en meer gewicht, waarbij de stand ‘Normal’ nauwer aansluit bij de ‘Sport’ van de vorige generatie. Het krachtige en bijtgrage aangrijpen van de remmen is geruststellend en ze blijven gemakkelijk te doseren. Op de wegligging valt niets aan te merken: de nieuwe afstellingen, de grotere wielen (diameter van 665 in plaats van 645 millimeter), hier met banden in de maat 225/48R18, en de afwezigheid van een meerarmige achteras, die zwaarder en minder gestroomlijnd is en enkel wordt gebruikt onder de krachtigste of de vierwielaangedreven varianten, maken de Octavia plezierig om te besturen op de pokdalige wegen van ons testparcours. Qua stroomlijn boekt deze generatie trouwens een mooie vooruitgang: de Combi gaat van een Cx van 0,31 naar 0,26, de berline van 0,26 naar 0,24.
Hoe hij rijdt
Aan het eind van de dag valt ons de hoge eer te beurt om de Octavia Combi (die voor de berline op de markt komt) stilstaand te bewonderen, ontdaan van alle camouflage, zowel op het koetswerk als in het interieur. Ons oordeel? Dit is onmiskenbaar een Skoda, met kleine trekjes van de Superb. Hij ziet er mooier en duurder uit dan voordien, vooral dan in het interieur, met een cockpit die leer, textiel, alcantara, hout of carbon mooi combineert, perfect getekende stoelen en een beweging in het dashboard die verwijst naar het radiatorrooster en die wordt benadrukt door een reeks lagen die worden onderscheiden door verschillende materialen. Diezelfde beweging wordt trouwens ook overgenomen door het nieuwe stuurwiel met twee spaken. Het aantal bedieningsknoppen is tot de essentie herleid, links en onder het centrale scherm. Het uitzicht is mooi, het kwaliteitsgevoel benadert dat van de meest prestigieuze merken van de groep.
Ons verdict
Meer dan ooit doen VW- of Audi-rijders er goed aan om vanaf begin volgend jaar een blik te gaan werpen in de showrooms van Skoda. De Octavia lijkt flink meer te bieden. Bezwaren? Qua design treedt de Skoda wat meer in het gelid. Zijn look is verzorgd, maar hij mist een beetje van de durf en de originaliteit die aan de oorsprong lagen aan de Roomster en de Yeti…
In dit artikel : Skoda, Skoda Octavia