Eerste test / Range Rover Sport
De Range Rover Sport werd acht jaar geleden in het leven geroepen om het gamma een dynamische boost te geven. Dat is gelukt. De nieuwe generatie doet zijn naam meer dan ooit alle eer aan.
In tegenstelling tot zijn voorganger, die op het platform van de Discovery stond, is de nieuwe Range Rover Sport rechtstreeks afgeleid van de 'echte' Range Rover. Alles bij elkaar werd 420 kilo bespaard, wat het gewicht op 2.115 kilo brengt, gemiddeld voor het segment. In de praktijk lijdt het geen twijfel: je voelt echt dat de Range Rover levendiger is geworden. Zoals altijd merk je de gewichtsbesparing het meest bij het remmen. Al na enkele bochten word je trouwens het nieuwe dynamische potentieel gewaar, dat bovendien nog wordt versterkt door de elektrische stuurbekrachtiging.
Zogezegd om nog enkele kilo's extra te winnen is de transferbak met lange en korte verhoudingen niet meer inbegrepen in de standaarduitrusting. De vereenvoudigde standaardoverbrenging moet het dus stellen zonder reductiebak en ruilt de centrale meerschijvenkoppeling in voor een Torsen-differentieel met asymmetrische verdeling over voor- en achteras (48/52 procent). Dat sluit terreinwerk niet uit, maar het vergt toch enige terughoudendheid bij de grootste hindernissen. Daarmee kun je gerust een off roadparcours aanvatten zoals alleen Land Rover dat kan voorschotelen: deels over rotsachtige bodem, deels door het bos en - origineler - dwars door de gestripte cabine van een Boeiing 747 op Cotswold Airport, in het Engelse Kemble. Zo ver hadden ze voor ons niet hoeven te gaan om te bewijzen dat de Range Rover Sport niets van zijn terreincapaciteiten heeft verloren.
Terwijl de vorige generatie al heel wat fans had, lijkt het verleidingspotentieel van de nieuwe Range Rover Sport nog groter te zijn. Zijn vermageringskuur maakt hem dynamischer, zonder afbreuk te doen aan zijn terreincapaciteiten. Naast onaantastbaar weg van de gebaande paden rijdt hij nu ook even goed als zijn rivalen op het asfalt. Bovendien is hij erg goed uitgerust en perfect geluidgedempt, terwijl hij voortaan tot zeven inzittenden kan vervoeren. We zouden bijna durven te zeggen dat hij alles kan...
U kunt de Eerste Test van de Range Rover Sport nalezen in AutoGids 881 van 7/8/2013.
In dit artikel : Land Rover, Land Rover Range Rover Sport
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands