Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Renault 5 E-Tech Electric (2024) - meer dan een leuk snoetje?

Geschreven door Laurent Blairon op

Met zijn visuele verwijzingen naar de oude R5 Maxi en GT Turbo presenteert de nieuwe 5 E-Tech Electric zich als een van de meest sexy Renaults van de voorbije decennia. Schuilt er ook wat branie achter dat sympathieke snoetje? AutoGids doet de test!

34.900 €

We kunnen ons niet meteen voor de geest halen wanneer een stadsauto nog eens zoveel furore heeft veroorzaakt als de nieuwe Renault 5. Al sinds zijn officiële voorstelling op het salon van Genève in februari van dit jaar (en eigenlijk zelfs al sinds de eerste teaserbeelden in 2023 werden vrijgegeven) zuigt de kleine Fransman alle aandacht naar zich toe.

Hem beschouwen als een rechtstreekse nazaat van de R5 uit 1972 gaat niet helemaal op – daarvoor is de nieuwe 5 te groot, te zwaar, te duur en… te elektrisch – maar Renault heeft wel kwistig met de visuele links naar dat model gestrooid. 

Design Renault 5 E-Tech Electric

Kijk maar naar de algemene proporties: de Renault 5 E-Tech Electic oogt geblokt, schattig en gespierd, op een manier die onmiskenbaar doet denken aan de R5 ‘Maxi’ Turbo van weleer. En terwijl de koplampen resoluut modern zijn, slaan de verticale achterlichten overduidelijk de brug naar die stoere stamvader.

2024 Renault 5 E-tech

Ook de luchtinlaat op de motorkap van toen kreeg een moderne echo, in de vorm van een oplichtende laadindicator. Deze Renault 5 E-Tech Electric ziet er hoe dan ook oneindig veel blitser en sexyer uit dan de Zoé die hij vervangt…

Interieur: aankleding en infotainment Renault 5 E-Tech Electric

Sexy is ook het woord dat in ons opkomt om het interieur van de nieuwe Renault 5 te beschrijven. De rechthoek die de instrumenten overkapt, is ook weer een verwijzing naar de oude R5. Het digitale scherm van 10,1 duim loopt naadloos over in een 10 duim groot aanraakscherm, waarachter het bijzonder gebruiksvriendelijke OpenR Link met geïntegreerde Google-functionaliteit draait.

Het hele interieur is heerlijk aangekleed, met stoffen in verschillende kleuren en zelfs jeans in sommige versies. Origineel is de geribbelde bekleding voor het dashboard aan passagierszijde, of de gewafelde dakhemel. Ook leuk gevonden: de digitale assistent, een avatar in de vorm van een geanimeerde ruit die luistert naar de naam Reno.

2024 Renault 5 E-tech

Een auto met zo’n groot emotioneel potentieel als deze 5 E-Tech Electric leent zich uiteraard ook perfect voor personalisering. Naast tal van decoratieve inzetstukken biedt Renault maar liefst 104 mogelijke accessoires aan. Het meest opvallende is allicht de houder voor een stokbrood die je op de rand van de centrale console kunt bevestigen – hoe Frans kan het worden?

Wel zo opvallend is dat je deze elektrische 5 niet kunt bestellen met een panoramadak, laat staan met een openschuivend canvas dakje, zoals bij de huidige Twingo. Vooral dat laatste lijkt ons een gemiste kans: wetende dat een cabriovariant van deze 5 E-Tech Electric niet gepland is, had het gevoel van de wind in je haren wat extra kleur kunnen geven aan de rijervaring. In elk geval had zo’n open dak of glazen dak wat meer licht kunnen brengen in dit voor de rest ietwat claustrofobisch aandoende interieur. 

Interieur: zitruimte en koffervolume Renault 5 E-Tech Electric

De nieuwe Renault 5 E-Tech Electric staat op het AmpR Small-platform – een ingekorte versie van de onderbouw waarop de Megane E-Tech Electric rust. Met zijn 3,92 meter is de nieuwkomer 13 centimeter korter dan een Clio, maar qua wielbasis (2.540 millimeter) hoeft de 5 maar een kleine 4 centimeter toe te geven, zodat het plaatsaanbod binnenin daar niet al te veel onder lijdt.

Voorin is er alvast geen vuiltje aan de lucht: twee grote volwassenen vinden perfect hun draai in die schitterende pseudokuipstoelen (ze geven in werkelijkheid voorrang aan comfort), waarvan de tulpvorm opnieuw een heerlijke knipoog is naar de oude R5.

2024 Renault 5 E-tech

Achterin is er minder reden tot feest. Achter onze 1,87 meter bleef met moeite plaats over voor een klein kind, dat dan waarschijnlijk met zijn knieën tegen de voorstoel gekneld zou zitten. Nochtans beweert Renault dat de elektrische 5 geschikt is voor vier personen van 1,80 meter, waarbij de Fransen er in één adem wel aan toevoegen dat dit in de eerste plaats een stadsauto is en blijft.

In dat licht moeten we ook de koffer zien: een inhoud van 277 liter, of 326 liter als je ook het vak onder de vloer meetelt, is op zich niet slecht voor een auto van dit formaat, maar in absolute termen zeker niet reusachtig. Ook al omdat de laadkabels een deel van die ruimte opsouperen, want een ‘frunk’ heeft de 5 E-Tech Electric niet. Wel mag hij een kleine aanhanger (maximaal 500 kilogram) trekken.

Specificaties en prestaties Renault 5 E-Tech Electric

In de neus van deze voorwieltrekker ligt een compactere en lichtere evolutie van de elektromotor uit de Megane E-Tech. Die werd ePT-110 gedoopt en helpt met zijn 150 pk en 245 Nm de kleine vijfdeurs om behoorlijk vlot van zijn plek te komen: de kleine Fransman zoeft van 0 naar 100 km/u in 8 seconden. Mag het je nog wat sneller of met meer sensatie? Dan moet je gaan aankloppen bij de Alpine-uitvoering van deze 5, die A290 werd gedoopt.

2024 Renault 5 E-tech

Renault kiest voor zijn E-Tech Electric-modellen trouwens nog altijd voor extern bekrachtigde synchroonmotoren, dus zonder permanente magneet – en bijgevolg zonder zeldzame aardmetalen. De Fransen verdedigen die keuze enerzijds vanuit een beter rendement, en anderzijds vanuit het gegeven dat ze op die manier niet afhankelijk zijn van de landen waar die befaamde aardmetalen ontgonnen worden. 

Weggedrag en rijcomfort Renault 5 E-Tech Electric

Onderweg valt vooral de directe stuurinrichting op, die de indruk van levendigheid nog vergroot. Al bij al doet het temperament heel erg denken aan het kartgevoel van dé grote concurrent van de nieuwe Renault 5: de Mini. Aangezien een auto als deze niet gekocht wordt om er vol gas mee over de Duitse Autobahn te gaan scheuren, heeft Renault voorrang gegeven aan het bochtengedrag. De neus hapt gretig naar de binnenkant van de bocht, en de achterkant volgt steevast zonder morren. Het onderstel heeft geen enkele moeite met de 150 pk of de 245 Nm.

2024 Renault 5 E-tech

Wat het comfort betreft, is de nieuwe Renault 5 helemaal niet zo hard opgehangen als je op basis van de eerste meters geneigd bent te denken. Er blijft altijd wel een vorm van stugheid in zijn schokdempers zitten, maar na een tijdje ga je het oordeelkundige compromis tussen dynamisme en comfort alleen maar meer appreciëren. Beenhard is de 5 E-Tech Electric in elk geval zeker niet opgehangen. 

Batterij: rijbereik en laden Renault 5 E-Tech Electric

Terwijl de latere versies met 95 en 120 pk (ook) beschikbaar zullen worden met een kleinere batterij van 40 kWh, wordt de 150 pk-versie van de Renault 5 E-Tech Electric altijd gekoppeld aan een 52 kWh-accu. Door de cellen van dat pakket maar over vier modules te verdelen wist Renault ook daar wat kilo’s uit te sparen. Deze ‘grote’ batterij belooft een WLTP-rijbereik van 410 kilometer, met ons praktijkverbruik van 15,8 kWh/100 km tijdens deze test mag je daar 80 kilometer van aftrekken – maar we hebben het beestje dan ook niet echt gespaard. 

2024 Renault 5 E-tech

Opladen kan driefasig met 11 kW op wisselstroom en tot 100 kW op gelijkstroom. Dat zijn geen verschroeiende laadsnelheden, maar ze zijn wel marktconform voor dit segment. Handig is ook dat de elektrische Renault 5 voorzien is van Plug & Charge-technologie, waarbij de laadpaal zelf je auto identificeert zonder dat je hem eerst een pas of kaart hoeft voor te houden. Dankzij de V2L-functie kun je op de laadpoort ook elektrische toestellen aansluiten tot 3.700 watt. Daarvoor heb je dan wel een adapter nodig. 

Prijs Renault 5 E-Tech Electric

Renault had ons de elektrische 5 beloofd voor “minder dan 25.000 euro”, maar daarvoor is het dus nog wachten op die instapversies met kleine batterij. In eerste instantie is enkel deze 150 pk-variant met 52 kWh-batterij verkrijgbaar, in twee uitrustingsniveaus: Techno (32.900 euro) en Iconic Cinq (34.900 euro). De topversie, Roland Garros geheten, volgt binnenkort, net als de lagere niveaus Five en Evolution.

2024 Renault 5 E-tech

In afwachting biedt de 5 E-Tech Electric alvast behoorlijk wat waar voor zijn geld – in de prijs zijn bijvoorbeeld ook de achttienduimvelgen en een warmtepomp inbegrepen. Toch blijft het aanlokkelijk om die prijs eens naast die van de Clio Hybrid 145 te leggen, die je in zijn topversie Esprit Alpine al voor 28.000 euro mee naar huis neemt. En in tegenstelling tot concurrenten als de Mini en de Fiat 500 is de 5 er enkel als EV; er komen dus geen varianten met verbrandingsmotor en een toegankelijker prijskaartje. 

Verdict Renault 5 E-Tech Electric

Combineer de sympathieke charme van de vroegere R5 met de gedegen EV-technologie van de Megane E-Tech en je krijgt een Renault 5 E-Tech Electric die meteen zijn plekje komt opeisen tussen de chique stadsauto’s. Ook zijn uitgebreide uitrusting én het feit dat hij volledig in Frankrijk wordt gebouwd, spelen in zijn voordeel.

Renault rekent erop dat deze 5 evenzeer particulieren over de streep gaat kunnen trekken, terwijl hij natuurlijk ook alle fiscale troeven in handen heeft om in bedrijfswagenkringen te scoren. In ieder geval, de concurrentie kan maar beter de borst nat maken…

In dit artikel : Renault, Renault 5

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker