Mocht de Arkana een soort déjà vu oproepen, dan is dat volkomen normaal. In 2018 stond er op het salon van Moskou namelijk al een Arkana Concept te blinken. Een prototype dat ondertussen eveneens een productioneel vervolg kreeg, zij het louter voor de Oost-Europese markt.
De Arkana die we vandaag testen, heeft dan ook niets gemeen met zijn Russische confrater. Die laatste staat op het Dacia Duster-platform, daar waar 'onze' Arkana verder bouwt op het meer recente CMF-B-chassis. De Arkana zoals wij die zullen kennen, is dan ook eerder een Europese afgeleide van de Koreaanse Samsung XM3. Wat ineens verklaart waarom de Renault in Busan van de band rolt. Kan iedereen nog volgen?
Koetswerk en afmetingen
We begrijpen in deze wel dat Renault voor de Arkana niet van nul wilde beginnen. De SUV coupé is niet meteen de meest courante koetsvorm, al helemaal niet in de middenklasse. Maar door het risico te spreiden over verschillende markten en merken, zit er echter genoeg berekening in de gok zodat Renault hem ook ten volle kon nemen.
De Fransen stopten wel meteen bij de speciale dakstijl. Van de C-vormige lichtsignatuur tot de doorlopende lichtbalk op de kofferklep, het zijn stuk voor stuk stijlelementen die elders in de familie ook worden gebruikt. Wel opvallend is dat de Arkana er een beduidend groter postuur op nahoudt dan de Captur en Clio waarmee hij zijn technische basis deelt.
Een indruk die ook bevestigd wordt door de cijfers: met 4.568 mm in de lengte, 1.820 mm in de breedte en 1.571 mm in de hoogte, is de Arkana welgeteld 341 mm langer, 23 mm breder, maar tegelijk ook 5 mm minder hoog. Dat laatste verschil lijkt misschien beperkt, maar gezien de Arkana ook 24 mm hoger van de grond staat dan de Captur, zet dat dat cijfer toch enigszins in een ander licht.
Interieur en kofferruimte
Toch is Renault er in geslaagd de duikende dakstijl niet te laten wegen op de geboden zitplek. Dankzij de 862 mm aan hoofdruimte kunnen ook volwassenen zich achterin vrij makkelijk nestelen. Het hoeft allicht niet gezegd dat - met eerder vermelde groeistuit indachtig - er evenmin problemen zijn om eveneens de andere ledematen er comfortabel bij te krijgen. Met zijn 2.720 mm aan wielbasis laat de Arkana zelfs de Kadjar (2.647 mm) achter zich, zo uitnodigend is de habitat van deze SUV coupé dus.
Dat wordt min of meer doorgetrokken naar de koffer waar er naar volume toe minstens 513 liter acher de bank past (met de dubbele vloer op de laagste stand). Tenminste, voor zij die zich niet beroepen op de E-Tech-hybride. Die laatste houdt het immers bij 485 liter. Geen recordwaarden voor de Renault Arkana, maar gezien de liters die afgeroomd worden door de scherp dalende kofferklep, blijven dat desalniettemin mooie cijfers.
Met de ruimtetoegift op de achterbank zijn wel ineens de grootste verschillen met de Captur gecovered. Qua aankleding en infotainment neemt de Renault Arkana het leeuwendeel van de componenten over waardoor er op een vergelijkbaar dashboard - met inwisselbare schermen voor de tellerpartij en het multimediasysteem - gekeken wordt.
Specificaties en prestaties
Renault houdt het (voorlopig) bij drie aandrijfmogelijkheden, te weten de 1,3 liter-turbobenzine met 140 en - later op het jaar - 160 pk en de E-Tech-hybride. Wat die laatste betreft: de full hybrid, niet de plug-in. De 1,6 liter-viercilinder en zijn twee ondersteunende elektromotoren kunnen dus slechts terugvallen op 1,2 kWh aan batterijcapaciteit.
Gezien de dynamische(re) inslag van de SUV coupé kon Renault het extra gewicht missen als kiespijn, wat in deze de beperking verklaart. Nu werd ons wel verzekerd dat, mocht er toch vraag zijn naar een stekker-Arkana, zo'n plug-in in een mum van tijd aan de cataloog kan toegevoegd worden. Zoek ook niet naar een manuele versnellingsbak. Buiten de Chinese versie schakelt elke Arkana via de gerobotiseerde zeventraps met dubbele koppeling. De lezers die eerder al de Eerste Test van de Clio E-Tech Hybrid consulteerden, weten dat de hybride Renault Arkana komt met een zogeheten klauwkoppeling die zoveel mogelijk poogt de overgangen tussen de elektrische en de verbrandingsmotor uit te vlakken.
Ook naar prestaties toe, lezen de Captur, Clio en Renault Arkana vrij gelijkaardig. De 140 pk en 260 Nm van de TCe 140 EDC zorgen voor een sprint van 0 tot 100 km/u in 9,8 seconden. De E-Tech Hybrid, die kan terugvallen op 145 pk en 148 Nm, doet diezelfde oefening in 10,8 seconden. Rollen die omgekeerd worden aan de pomp waar de hybride zich met een opgegeven gemiddelde van 4,9 l/100 km (WLTP) een stuk zuiniger toont dan de TCe (5,8 l/100 km). Hetzelfde gaat uiteraard ook op voor de CO2-uitstoot met respectievelijk 111 g/km voor de E-Tech en 131 g/km voor de viercilinder zonder ondersteuning.
Elektrisch rijden zit er in beide gevallen niet in. Bij de Hybrid wordt wel altijd gestart en vertrokken op batterijen, maar van zodra de Arkana van zijn plaats is, springt de verbrandingsmotor bij. Hoe beperkt ook, die tussenkomst is sowieso een stuk uitgebreider dan de ondersteuning die verkregen wordt van de milde hybridetechnologie waar de 1,3 liter op kan terugvallen. Daar schakelen de 12 volt-batterij en de starter/alternator de verbrandingsmotor hooguit wat sneller uit bij het remmen.
Rijgedrag
Parijs maakt zich sterk dat het met de Renault Arkana een duidelijk ander accent heeft gelegd qua weggedrag. De Franse ingenieurs hebben zich in deze vooral gefocust op de achtertrein die werd bijgesteld om meer stabiliteit te leveren in snel genomen bochten. Ook de elektrisch bekrachtigde tandheugel kreeg een update middels een nauwkeurigere en directere sturing. Wendbaarheid die bijkomend werd verbeterd door ook de ontdubbelingen rond het middelpunt met 10 procent terug te dringen en de draaicirkel te verkleinen (nu 11,2 meter). Tegelijk stelde Renault eveneens de dempers iets zachter af.
Al die ingrepen samen, in combinatie met de langere wielbasis, tekenen niet alleen voor een dynamischer, maar evenzeer behaaglijker geheel. De Renault Arkana kan dan ook bijzonder hard de bocht worden ingegooid, zonder het minste onderstuur of een dip in het vertrouwen van zijn chauffeur. Maar evengoed zonder dat dat moet afgestraft worden met een stuiterende demping als het asfalt er niet biljartvlak bijligt. Pas op, het zou te ver gaan de Renault Arkana ook effectief als sportwagen te catalogeren. Maar het compromis dat Renault wist te vinden, is van een hoogstaandheid die we nog niet vaak zijn tegengekomen in dit segment.
Belgische prijs Renault Arkana TCe 140 EDC
De keerzijde van de medaille toont zich bij de Arkana in zijn prijszetting. De instapversie, de TCe 140 EDC Zen moet minstens 28.600 euro kosten. Da's dik 4.000 euro meer dan een gelijkgemotoriseerde en uitgeruste Captur. Een Kadjar is iets duurder, maar die komt dan voor dat geld wel ineens met een hogere aankledingstrim.
De Renault Arkana E-Tech Hybrid passeert zelfs direct de 30.000 euro, waarmee de SUV coupé toch aan de verkeerde kant van een gevoelige barrière parkeert. Gezien er noch technologisch, noch qua afwerking of materiaalkeuze veel verschil gemaakt wordt met, voornamelijk, de Captur, kan men zich dan ook de vraag stellen in hoeverre het dynamische surplus die opleg waard is?
>>> Renault Arkana: ontdek alle modellen, versies en prijzen
Renault Arkana TCe 140 EDC - verdict AutoGids
We zijn bijzonder aangenaam verrast door deze Renault Arkana. Ondanks zijn duikende dakstijl blijft de SUV coupé immers behoorlijk uitnodigend voor vier volwassenen en hun bagage. Praktisch gemak dat wordt geëvenaard door zijn dynamische capaciteiten. Want wat rijdt de Arkana plezant! Zonder evenwel oncomfortabel te worden. Een dergelijk compromis zien we niet te vaak in de middenklasse.
Daar staat wel tegenover dat de Fransen behoorlijk doorvragen voor de Arkana. En dat zijn design allicht niet iedereen instant zal bevallen. Maar dat de Renault Arkana meer is dan zomaar een opgerekte Captur staat in deze wel helemaal buiten kijf.
In dit artikel : Renault, Renault Arkana
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!