Het concept
Sinds hij in 2013 op de markt kwam, surft de Renault Captur volop mee op de positieve en onstuitbare golf van de SUV’s. Op Europees niveau staat hij trouwens op de eerste plaats, met een marktaandeel van 26,7 procent, tegenover 21 procent voor de Peugeot 2008 en 15,7 procent voor de Opel Mokka. Bij Renault zijn ze met die zaken in het achterhoofd aan zijn facelift begonnen, zodat hij zijn eerste plaats kan behouden maar tegelijk de vraag van de klanten kan volgen om wat hogerop te klimmen.
- Uitgebreide personaliseringsmogelijkheden
- Aanbod van geconnecteerde systemen
- Groter comfort
- EDC-versnellingsbak niet met elke motor compatibel
- Geen City Stop
- Harde en krasgevoelige kunststoffen
Wat er verandert
Uiterlijk evolueert de Captur maar weinig. Zijn voorkant lijkt nu wat meer op die van de Kadjar dankzij een nieuw radiatorrooster, hertekende led-koplampen en een beschermingsplaat onder de bumper. Verder duiken nieuwe kleuren op in de catalogus, waaronder een derde, grijze tint voor het dak.
In het interieur zijn de aanpassingen veel opvallender, vooral dan aan het hertekende dashboard, dat een ‘schuifladehandschoenenkastje’ kreeg zoals de Espace. Ander goed nieuws is dat de materialen zorgvuldiger gekozen zijn, zoals bijvoorbeeld de bovenkant van het dashboard dat een gemousseerd oppervlak krijgt. Al even belangrijk is dat het accessoiregamma voortaan drie geconnecteerde oplossingen aanbiedt. Zo is er de radio R&Go (350 euro) van de Twingo en de Clio, die je smartphone gebruikt via een specifieke app, het MediaNAV met geïntegreerde navigatie (500 euro) en ten slotte nog het R-Link in een geëvolueerde versie (2.3), dat eindelijk het protocol Android Auto kan aanbieden – dat Google helaas nog altijd niet wil ondersteunen in België.
Hoe rijdt hij?
De gefacelifte Captur neemt alle motoren over van voor de opfrisbeurt, omdat die in de loop van zijn carrière al waren geëvolueerd. Dat betekent dat je nog altijd keuze hebt uit vier (TCe 90, TCe 120 en dCi 90 of 110) oplossingen, of zes als je rekening houdt met alle beschikbare versnellingsbakken (manueel of gerobotiseerde EDC) voor de TCe 120 en dCi 90. De CO2-uitstoot verandert niet.
Het chassis onderging geen aanpassingen, want ook dat was al in de eerste helft van zijn leven aangepakt (flexibiliteit van de veren) om meer comfort te bieden. Op de weg won de Captur duidelijk aan werkingscomfort, zowel op akoestisch vlak (minder stroomlijngeluiden dankzij nieuwe buitenspiegels) als qua zitcomfort als gevolg van nieuwe stoelen. Verder blijft deze SUV een brave auto die zacht en efficiënt werkt, zeker met de TCe 120 die meer dan voldoende reserves heeft (205 Nm). We sluiten af met te melden dat de kofferruimte weliswaar niet evolueert, maar wel meer moduleerbaar is geworden dankzij een achterbank die nog steeds verschuifbaar is maar die nu bovendien kan worden neergeklapt in 3 delen (in plaats van 2 voordien).
Prijs & uitrusting
De Captur breidt uiteraard de beschikbare uitrusting uit. Zo krijgt hij dodehoeksensoren, een automatische parkeerhulp en parkeercamera’s voor- en achteraan. Om beter te voldoen aan de premium-verwachtingen van de klanten heeft Renault de nieuwe topversie Initiale Paris geïntroduceerd, met Nappaleer en een panoramadak plus alle andere uitrusting die we al vermeldden.
Concurrenten
De concurrentie groeit uiteraard altijd maar sterker en in afwachting van een nieuwe Nissan Juke, die voor erg binnenkort op de planning staat, moeten we de Peugeot 2008, Opel Mokka, Ford Ecosport, Suzuki SX-4, Mazda CX-3 en Fiat 500X of zelfs de Audi Q2 vermelden. Die laatste is weliswaar duurder, maar is wel vergelijkbaar qua formaat.
Ons verdict
De evolutie is duidelijk: meer comfort, meer uitrusting, meer kwaliteit en meer personaliseringsmogelijkheden. Dat is in grote lijnen de samenvatting van de facelift van de Renault Captur, die verder kan blijven verleiden met deze verstandige update. En met goede smaak in zijn versie Initiale Paris.
In dit artikel : Renault, Renault Captur
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!