Concept
Al sinds mensenheugenis organiseert Renault zijn eigen monomerkenraceformules. Vaak zijn het opstapklasses naar het echte werk, waarin jonge aspirant-coureurs de knepen van het vak kunnen leren om van daaruit eventueel een internationale carrière in de autosport uit te bouwen. In dat kader moet je ook de nieuwe Clio Trophy zien, een raceklasse die na een wat moeizame start (corona, weet je wel?) vorig jaar in Frankrijk, Spanje en Italië, in 2021 ook in België van wal steekt.
Een Clio Rally5 leunt technisch nog dicht aan bij de productieversie van een Clio, maar is toch voldoende aangepakt om er een echte raceauto van te maken. Het koetswerk is verstevigd met behulp van enkele gerichte laspunten en een op maat gemaakte rolkooi. Ook die ophanging is stijver gemaakt, door de rubberen verbindingsstukken te vervangen door stijve kogelgewrichten.
De schokdempers (van specialist BOS) zijn specifiek voor de Rally5 en Renault Sport biedt drie soorten veren aan, om de ophanging te kunnen aanpassen aan de ondergrond. De velgen zijn 15 of 16 duim groot, respectievelijk voor offroad- en voor asfaltraces. Ze zijn omhuld met Michelin-sportbanden, die ook weer in allerlei rubbersamenstellingen bestaan. De remmen zijn daarentegen geen echte rally-exemplaren. Volgens het reglement moeten de remklauwen en -schijven uit de serieproductie komen.
Rijgedrag
In de neus van de Rally5 ligt de welbekende 1.3 TCe, die technisch erg dicht aanleunt bij de motor zoals die in de Renaults voor de openbare weg ligt. Alleen levert de viercilinder hier 180 pk en 300 Nm, terwijl dat voor de wegversies maximaal 160 pk is. De extra power is vooral te danken aan een nieuwe motorsturing, een uitlaat met minder tegendruk na de turbo en een lichter vliegwiel. Dat laatste was overigens een must om de SADEV-versnellingsbak te kunnen monteren. Want jawel, de Clio Rally5 is uitgerust met een sequentieel exemplaar.
De bak zelf laat zich niet bedienen met lepels aan het stuur, maar met een forse hendel waaraan je kunt trekken of waartegen je kunt duwen. Hij wordt geflankeerd door een tweede hendel, ditmaal voor de hydraulische handrem, die helpt om de auto om de bocht te gooien. Tot slot is de aangedreven voortrein nog voorzien van een mechanische zelfsper, om altijd en overal een goede trekkracht te verzekeren.
De duw in de rug is naar ons aanvoelen perfect vergelijkbaar met die van de vorige Clio R.S. (die 20 pk sterker was), al is de krachtontplooiing hier lineairder, maar ook forser eenmaal voorbij 4.500 o/m. Met het gas tegen de plank bots je voor je het weet tegen de begrenzer aan, en je hebt al je aandacht nodig om op het juiste moment op te schakelen. Klak, tweede, klak, derde, klak, vierde: het gaat allemaal bliksemsnel, en zonder dat je van het gas hoeft te gaan.
Het onderstel van deze competitie-Clio lijkt wel aan de grond gekleefd, en de bochtenstabiliteit is indrukwekkend. In die mate zelfs dat je echt stevig je best moet doen om de achterkant met de handrem te laten uitbreken, of in elk geval op een droge ondergrond. Het duurt niet lang voor je weet hoe je deze Clio moet aanpakken, en het vertrouwen groeit zienderogen. De snelheid en het gemak waarmee deze kleine rally-Renault zich over dit circuit laat jagen, is indrukwekkend.
Verdict
Renault Sport heeft hier weer een knap staaltje afgeleverd. En dat niet alleen, ook de promotieklasse waarin de Rally5 aantreedt, is een van de interessantste die we de voorbije twee decennia in de rallysport hebben gezien. Benieuwd wie de eindwinnaar wordt van de eerste Clio Trophy Belgium...
In dit artikel : Renault, Renault Clio
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!