Het concept
Sinds de lancering van de eerste Kadjar, in 2015, is het aanbod aan SUV’s sterk gegroeid, ook binnen het C-segment. Binnen die categorie deed de Kadjar het verre van slecht, want wereldwijd werden er zo’n 450.000 stuks van verkocht. Op onze markt moet hij echter nogal wat rivalen laten voorgaan in de verkoophitlijsten… waaronder zijn neef, de Nissan Qashqai, die samen met de Volkswagen Tiguan en de Hyundai Tucson de plak zwaait in deze categorie. Om maar te zeggen dat het voor Renault van groot belang was om zijn compacte SUV up-to-date te houden.
Tegelijk hadden de Fransen natuurlijk ook weinig andere keuze dan het motoraanbod te wijzigen, want door de komst van de recentste uitstoot- en testnormen voldeed de 1.2 TCe (die nog niet voorzien was van een partikelfilter) niet meer. Hij werd hier net als in de andere modellen van de Alliantie vervangen door de nieuwe, samen met Daimler ontwikkelde 1.3 TCe, die in de Kadjar verkrijgbaar is met 140 of met 160 pk.
Ook het dieselgamma werd vernieuwd: de 1.6 dCi ruimt baan voor een nieuwe 1.7 Blue dCi (met SCR-katalysator en AdBlue-tank) met 16 kleppen en 150 pk. De 1.5 dCi met 8 kleppen blijft op post, maar gaat van 110 naar 115 pk en krijgt evenzeer het voorvoegsel Blue.
Wat er verandert
Alle motoren, zowel die op benzine als de diesels, worden standaard geleverd met een manuele versnellingsbak met zes verhoudingen, maar in de meeste gevallen kan die als optie ingeruild worden voor Renaults gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling. Opvallend genoeg is de enige motor waarmee dat niet kan, de krachtigste dieselversie: de 1.7 Blue dCi 150 is enkel te bestellen met de manuele bak. Anderzijds is die variant wel de enige die gecombineerd kan worden met vierwielaandrijving (in dat geval doet hij een beroep op een meerarmige achteras in plaats van een torsieas). Het gaat dan uiteraard nog altijd om het systeem van Alliantie-partner Nissan uit de Qashqai – die te zijner tijd eveneens recht zal hebben op deze motor.
Dat betekent dus dat je geen Kadjar kunt kopen met een gerobotiseerde versnellingsbak én vierwielaandrijving. Nochtans leerde navraag ons dat daar geen technische reden voor is: volgens Renault is het verkooppotentieel gewoon te klein om een dergelijke versie te homologeren. Maar goed, in dit segment worden de meeste SUV’s toch zonder vierwielaandrijving verkocht – sommige rivalen, zoals de Peugeot 3008/5008, kunnen zelfs niet eens 4x4 krijgen.
Wel kunnen de voorwielaangedreven Kadjars net als die Peugeot-modellen beschikken over een elektronisch systeem dat de trekkracht moet verbeteren. Dat werd Extended Grip gedoopt en wordt ook hier gecombineerd met mud & snow-banden. Het biedt drie standen (asfalt, losse ondergrond en Expert) die je kunt selecteren via een draaiknop op de middentunnel – op de plek van de knop waarmee je in de vierwielaangedreven Blue dCi kunt kiezen uit 2WD, Auto en Lock (koppelverdeling van 50/50 procent over voor- en achtertrein, tot 40 km/u).
Net als aan de buitenkant (andere bumpers en lichtsignaturen, wat meer chroom in het radiatorrooster, nieuwe velgen en extra koetswerkkleuren) zijn ook binnenin de evoluties vrij bescheiden te noemen. Zo werden de deurpanelen vernieuwd, waardoor er nu een anderhalveliterfles in de bak onderaan past, en werd hier en daar de kwaliteitsindruk wat opgevijzeld (al vallen er nog wel harde plastics te bespeuren). Belangrijker is het uitstekende zitcomfort dat de nieuwe voorstoelen bieden, terwijl ook de ergonomie werd verbeterd, met name voor de instelling van de klimaatregeling. Verder werd het infotainmentsysteem bijgewerkt (R-Link2, optioneel op het tweede uitrustingsniveau Zen en standaard vanaf het derde, Limited), met onder andere Apple CarPlay en Android Auto, maar de Kadjar krijgt nog altijd niet de verticale tablet uit andere Renaults omdat daarvoor het dashboard te ingrijpend aangepast had moeten worden. In de praktijk reageert het nieuwe capacitieve scherm van 7 duim zeer alert, maar we vinden het wel jammer dat de fysieke draaiknop voor het audiovolume vervangen werd door virtuele aanraaktoetsen (al kun je als bestuurder nog altijd gewoon de knoppen aan het stuur gebruiken).
Hoe hij rijdt
Bij deze eerste kennismaking konden we rijden met een manuele TCe 140 en met een TCe 160 EDC. In beide gevallen bleek de 1.3 een zachte en discrete krachtbron die weinig moeite heeft om deze toch niet zo lichte SUV (zo’n anderhalf ton voor de benzineversies) aan te drijven. Alleen bij erg lage toeren moet je even geduld oefenen, terwijl het ook weinig zin heeft om de toerentellernaald tot het uiterste te drijven. Net als in de Nissan Qashqai lijkt de EDC-bak vooral afgestemd op zachtheid, met als resultaat een voorbeeldig schokvrije werking. Minstens even belangrijk is dat je zelden of nooit de behoefte voelt om de schakellogica zelf te gaan beïnvloeden. Maar voor alle duidelijkheid: ook de manuele bak is geen straf.
Onze testauto’s gaven verder blijk van een gezond weggedrag en van een opmerkelijke trekkracht voor een voorwielaangedreven SUV, niet alleen op droog asfalt, maar ook op grintwegen en in het slijk. En ondanks hun negentienduimvelgen konden ze toch nog een vrij zacht wegcontact voorleggen – al zal dat wellicht nog beter zijn met de standaard zeventienduimers. Met een vierwielaangedreven dieselversie stuurde Renault ons zelfs een offroadparcours op, waar de Kadjar verrassend goed zijn mannetje bleek te staan – al hoef je natuurlijk geen Land Rover-achtige prestaties verwachten.
Budget
Met een vanafprijs van 23.825 euro voor de Life is de Kadjar interessant gepositioneerd, maar je hebt dan wel niet zo veel keuze, want deze instapversie kan enkel worden gecombineerd met de 1.3 TCe 140. Wie toch nog een diesel wil (tegenwoordig ook in dit segment een minderheid), moet meteen voor het tweede niveau gaan (Zen), maar is dan wel minstens 28.055 euro kwijt. Een gerobotiseerde versnellingsbak is pas verkrijgbaar op de Limited, en dan nog enkel op de TCe 140 (28.380 euro). In het uitrustingsniveau Intens zijn de TCe 140 en Blue dCi 115 zowel te krijgen met de manuele als de gerobotiseerde versnellingsbak. De krachtigste motoren (TCe 160 en Blue dCi 150) zijn net als vierwielaandrijving enkel beschikbaar in de nieuwe topversie Black Edition, die makkelijk te herkennen is aan zijn glanzend zwarte negentienduimwielen en zijn alcantara bekleding met rode stiksels. In deze uitvoering gaat de prijsvork van 30.375 (TCe 140) tot 38.375 euro (Blue dCi 150 4x4) – zonder opties welteverstaan.
Ons verdict
Je moet goed kijken om het verschil te zien tussen een Kadjar van voor en na de facelift, maar met zijn volledig vernieuwde motorgamma en de evoluties op het vlak van rijhulpsystemen en infotainment kan het model nog wel eventjes mee. Bovendien kan hij uitpakken met een interessante vanafprijs voor de instapversie Life – voor wie kan leven met stalen velgen en kunststof wieldoppen. De nieuwe topversie Black Edition is flink wat duurder, maar de uitrusting is er dan ook naar.
- Rijcomfort, weggedrag, trekkracht
- Verbeterde connectiviteit
- Aangename EDC-bak
- Zeer discrete facelift
- 4WD enkel met Blue dCi 150
- EDC niet met Blue dCi 150
In dit artikel : Renault, Renault Kadjar
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!