Eerste test / Renault Scénic 1.5 dCi 110 : Geknipt voor gezinnen
De nieuwe scénic stuurt snedig en rijdt nauwkeurig, in elk geval meer dan de vorige.
Door zich de nieuwe huisstijl aan te meten won de Scénic aan persoonlijkheid en elegantie. Maar het opvallendst zijn de grote velgen van 20 duim (met banden in de maat 195). Meer dan een esthetische gimmick, want door die unieke wielmaat voor alle versies kon het onderstel nauwkeuriger worden afgesteld, en het resultaat mag uitstekend worden genoemd. De nieuwe Scénic stuurt snedig en rijdt nauwkeurig, in elk geval een stuk nauwkeuriger dan de vorige. De 110 pk en 240 Nm sterke 1.5 dCi blijkt een aangename motor, ondanks zijn nogal holle karakter bij lage toeren. Daardoor moet je in de praktijk net iets meer terugschakelen dan je lief is, met alle gevolgen van dien voor het verbruik: wij kwamen, met het hele gezin én bagage, uit op 6,5 l/100 km. Wie liever niet zelf schakelt, kan kiezen voor de gerobotiseerde versnellingsbak EDC. Het interieur is wel leuk vormgegeven en goed afgewerkt, maar kampt met een gebrek aan bergvakken. Zo kun je je gsm alleen maar kwijt op de bodem van de verschuifbare bak onder de centrale armsteun (een optie). De stoelen zijn daarentegen goed ontworpen, en de achterbank is verschuifbaar. Een handige manier om de koffer te vergroten, die wel een vlakke vloer heeft, maar ontgoochelt qua volume.
- Rijplezier
- Comfort gevrijwaard
- Vernieuwende stijl t.o.v. voorganger
- Matige moduleerbaarheid
- Matige binnenruimte
- Ontgoochelend laadvolume
In dit artikel : Renault, Renault Scénic
Tests
Onze tests
De concurrenten
Toyota Verso 1.6 D-4D Comfort 5pl.
Citroën C4 Picasso 1.6 e-HDi 115 MAN6 Intensive
Volkswagen Touran 1.6 TDi Trendline
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands